Gå till innehåll

Nervös gammal-nybörjare :)


Nikita

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu ska jag äntligen börja med saltvattensakvarium efter ett uppehåll på ca 6 år :eek-new:

Känns dock som att man är nybörjare. -bok- Man kommer inte ihåg allt som man kunnat. (hade förr 720l med alla möjliga koraller och fiskar+260l med sjöhästar)-haj-

Nu har jag skaffat RedSea Max 130l (tomt)

images?q=tbn:ANd9GcRgavcvT2-Fl5A1eBx7hp-7gPbSyjWCCqYmqkA5NlfUVRxCYkDU

Kommer starta upp det sakta:

* letar efter levande sten och sand

* saltmätare/hydrometer

* salt

* filtermassa

Jag tar gärna emot tips och trix här eller på PM

Senare när det händer mer så lägger jag upp lite bilder mm på RSM - Red Sea Max forumet

Ändrat av Nikita
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nikita , karet är ju plug and play..

Bara till o salta upp vatten , ner med stenen först , sen sand runtomkring den.. Sen låter du tidens tand gå ett tag innan nästa steg..

Kommer det massor med alger så provkör någon städpatrull i liten skala o se, samtidigt så häng en strumpa fosfatremover i sumpen , precis efter Skummaren..

Därefter har du lite tid på att fundera på ditt innehåll som du tänkt ha i karet.. Även fundera på om det är något du vill ändra på rent tekniskt sett.. Svårt o se/känna hur sett kar beter sig innan du tryckt på alla knapparna i strömcentralen på sidan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Ja, viss är det enkelt med ett plug and play akvarium, jag har fixat nytt aktivtkol och zeolite filtermassa.

Annars är allt original i den när det gäller tekniken.

Nuså,

jag har börjat:

ca 8 kg ls

2 putsräkor

1 sandsjöstjärna

2 eremitkrabbor

några sniglar

1 fisk (vet ej vad)-(fick den)

Bild kommer när vattnet inte är så grumligt längre

saknar dock koraller av olika slag

det jag önskar/gillar är:

polypper

skivanemoner

gorgonia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fisken vet jag inte vad det är för sort men den va fin.

men ang muränan jag har säkert helt fel men är inte dom ganska rymnings benägna ? tänkte bara på att det är ju ganska lätt att komma bak i sumpen på rsm 130.

jag skulle också vilja ha en sådan någon gång även om jag har en viss hat kärlek till dom. tycker det är lite olustigt redan att köra ner armen i akvariet det skulle ju inte göra saken bättre med en sån i =)

hur är dom förresten med att dom tar fiskar eller är det mest om man missar med matningen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo en glasbit eller filtermassa så den inte kan rymma är nödvändigt annars är den snart i sumpen. Tycker dock att 130 liter låter litet för en stjärnmuräna. De växer snabbt. Min simmar i ett 500liters och det börjar kännas lite smått för att den ska kunna sträcka ut riktigt.

Småfisk går inte helt säkra. Försök hålla den mätt. Men då växer den i och för sig fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...