Gå till innehåll

Lägenhetsboende, hur gör ni med vattenbyten?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag tycker helt klart att vattenbyten är det jobbigaste med att ha saltvattenakvarium. Att behöva ha den där clas ohlsson-backen ståendes på toa i 12 timmar och fyllas på med osmosvatten och sen rulla ut den till vardagsrummet där den får stå 10-24 timmar och blanda saltet. Stor anledningen till att det blir jobbigt är väl mest för att jag har en så långsam osmos som producerar ca 5 liter i timmen men det är även att backen tar så mycket plats.

Hur sköter ni som bor i lägenhet era vattenbyten på smidigast sätt? Vad har ni för behållare för vattnet och vart köpte ni den? Speciellt ni som gör mer än 100 liters vattenbyten vore intressant att höra av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 222 l sump och brukar köra hävert ner till sumpen tills önskad vattenmängd sedan med en vattenslang som jag har pump på pumpa till avloppet ,,sedan från 200l fatet som har i badrummet tillbaka ..

Skulle vara skönt ha nivåvakt på osmosen så det blir nog nästa investering !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kraftig osmos som gör 800l/dygn. Sen använder jag mig av två likadana baljor, en som jag blandar nytt vatten i och en för att tömma ut gammalt vatten i. Kör hävert ner i den tomma baljan tills båda baljorna har lika mycket vatten sen använder jag en gammal pump för att pumpa upp det nya vattnet, så det går väldigt snabbt och smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kraftig osmos som gör 800l/dygn. Sen använder jag mig av två likadana baljor, en som jag blandar nytt vatten i och en för att tömma ut gammalt vatten i. Kör hävert ner i den tomma baljan tills båda baljorna har lika mycket vatten sen använder jag en gammal pump för att pumpa upp det nya vattnet, så det går väldigt snabbt och smidigt.
Den osmosen har en egen pump gissar jag på? Vad heter den osmosanläggningen?

Gör annars liknande dig med själva bytet men jag stänger av alla balofixar ner till sumpen och dränerar sen bara huvudakvariet sen har jag gjort en markering på akvariet som jag går efter istället för att fylla upp en separat back så jag kör hävert direkt ner till avloppet. Kan ju vara ett tips för dig om du vill :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den osmosen har en egen pump gissar jag på? Vad heter den osmosanläggningen?

Gör annars liknande dig med själva bytet men jag stänger av alla balofixar ner till sumpen och dränerar sen bara huvudakvariet sen har jag gjort en markering på akvariet som jag går efter istället för att fylla upp en separat back så jag kör hävert direkt ner till avloppet. Kan ju vara ett tips för dig om du vill :)

Japp den har en egen boosterpump, tillverkare kommer jag inte ihåg just nu. Jag stänger även av returpumpen och sedan tömmer jag ur vatten ur sumpen, kulventilerna rör jag inte så jag slipper ställa in dom igen. Baljan för det gamla vattnet ställer jag i badkaret så det är enkelt att tömma den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder ett filter som är klassa för 500l per dygn, den klarar sig väl utan boosterpump och gör vattenbyten betydligt enklare, man kan köpa såna utbytespatroner till dom vanligare filtren.

Sen har jag ett 140 liters kar i en garderob, då funkar det rätt bra med o fylla på vatten o blanda nytt utan att nåt är i vägen.

Direktmatat med slang från filtret och ett nivålarm från Oceanakvarium, då blir det smidigt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...