Gå till innehåll

Funderingar kring ytavrinning


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen bestämt mig för hur jag ska ha mitt nya kar, det blir L2000 B800 H700 i 12mm glas på sidorna och 15 i botten, fronten får bli i diamantglas (dyrt som fan men det verkar ju vara värt det)

nu till problemet, ytavrinningen.

det klasiska är ju att borra i ett hörn men jag tycker verkar dumt då det blir störst tryck på botten glaset och man äventyrar den näst dyraste glasrutan då det borras.

därför funderar jag på att borra i ena kortsidan en bit upp och sedan bygga en box med kam.

vad tror ni om det?

det andra är om jag ska ha ett eller två hål och vilken dimension det ska vara på det/dem. det finns ju 32, 40, 50, och 63, nu har jag inte sett några mått på hur stort hålet bör vara för dessa dimensioner men det vet säkert någon här.

tanken med systemet är att det ska vara mycket sten och lite fisk så då är ju frågan hur mycket vatten bör det flöda genom ytavrinningen?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

givetvis kan du placera hålet på kort sidan måste ju bara bygga in den då för det blir ju inte så snyggt.

Jag skulle nog välja två hål ifall ett blir igensatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dela av karet kanske? Så har jag gjort. då blir du förstås av med en del av volymen, men det kan man ju räkna med när man bygger akvariet.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

ja det låter som ett fint akvarium (1120Liter)!!

jag hadde borrat i sidan 2st 40mm hål. Har för mig att dessa borr är 45mm för att genomförningen skall passa.

För att göra det snyggt kanske man kan dela karet med 10cm på ena sidan där ytavrinningen är eller om du tar en glaskiva snett utåt så man slipper slörpet/vattenfalls ljudet när vattnet rinner ner. Sedan på ytavrinningsutloppet så sätter man ett rör som är slitzat så är det inte nån risk att annat åker med å stannar det hela. Det andra röret/hålet är ifall det ändå skulle täppas igen.

När du köper rören/krökarna se till att det blir den stora böjen med 90° vinkel för att få den bästa flödet...

Diamantglas é det samma som Optiwhite glas. Grymt om det är detta. Detta glas é ju helt vitt å med detta så får man ingen brytning som vanligt glas gör med den grönaspectrat.

Lycka till

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till 32 mm borrar man 43 mm

till 40 mm borras 55 mm

till 50 mm 65mm

och till 63 75 mm

Om du vill ha reda på hur stort hål du behöver kolla på:http://reefcentral.com/calc/drain.php

Klart att du kan ha hålet i sidan i stället för i botten. Men en duktig glasmästare misslyckas inte att borra i en lös skiva. Att borra i ett hopsatt akvarium däremot är inte det lättaste.

Hur mycket flöde du skall ha genom ytavrinningen beror på vad du skall ha sumpen till. Jag föredrar själv att ha all cirkulation genom sumpen.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sumpen ska jag endast ha till att dölja endel teknik, jag tänker inte bygga något biologiskt filter eller så.

i akvariet är planerna att den mesta cirkulationen ska drivas av 2st 12000L/H tunze pumpar. så hur stor sump kan jag tänkas behöva och hur mycket ska flöda igenom den?

"Diamantglas é det samma som Optiwhite glas" japp tydligen så kallar alla det järnsvaga glaset diamantglas här i sverige.

så åter till frågan hur stora behöver de bägge hålen vara för att räcka till?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur stort flödet skall vara Peter. Jag har en Deltec 5250 (6000 l/h) och det rör som går ner till sumpen är ett 40 rör men genomföringen är till 32 rör. Går att muffa på 40 röret på denna genomföring och får då samma innerdiameter tror jag hela sträckan. En liten strypning blir det kanske precis vid genomföringen men ingen som spelar nån vesäntlig roll. Med detta rör tror jag nästan jag kunnat haft dubbla flödet men varför? 32 genomföringen tror jag man borrar med som Magnus skriver ett 43 mm borr. Jag hade borrat i bottenskivan. Ger lite mer volym åvanför inloppet i röret så att den nivån du ställer i överrinningskammaren kan vara högre än om man borrar i sidan. Jag inbillar mig att det är lättare att få systemet tystare. Ett bra borrat hål i ett hörn när du dessutom stabiliserar konstuktionen med silikonade rutor som box tror jag skall mycket till för att spricka. Men att få det borrat? I gavelrutan så blir det ett moment kontinuerligt i sidled när vattnet skall plaska inne i röret. Tja jag hade borrat i bottenrutan. Hm... Om glaset går sönder så är det ju nästan strunt samma var det går sönder. Katastrofen är ju total ändå eller? Fast jag är ju partisk förståss.

Va ska du med 2 hål till? Ett som slurpar och ett som är tyst?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om borrningen misslyckas och rutan spricker tror jag nog att han hellre köper en ruta på 800x700x12 mm än en ruta på 2000x800x15 mm...det skulle iaf. jag göra he he smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med -kh- med att köpa glas. Han hadde visst fått ett kanonpris utav nån i Kalmartrakten. Visseligen en bit att köra men tror att man skulle tjäna in detta:!?

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Cliffan skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Om borrningen misslyckas och rutan spricker tror jag nog att han hellre köper en ruta på 800x700x12 mm än en ruta på 2000x800x15 mm...det skulle iaf. jag göra he he smiley2.gif</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Om en glasmästare misslyckas så är jag övertygad om att han ersätter dig. Om du ändå skall köpa glas i kalmar så kan jag tipsa om Krister på Värnamo glas, han har den allra modernaste borrutrustning och misslyckas inte.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart. Går rutan sönder under borrningen så är det ju okul. Med karet i drift var det jag menade. Den som PeterG köper glaset av borde kunna borra glaset och därmed köper man glaset borrat och klart. I Lysekil finns nån som bygger akvarier också. Vad jag vet så kan dessa borra. Marinakvariet likaså antar jag.

Det är alltid nervpirrigt att bora glasskivor men de som gör det dagligdags och har verktyg för det har blivit av med nerverna.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

borrningen i glaset kan inte glasmästaren göra för han kan bara borra upp till 30mm så det får de han beställer glaset ifrån göra.

så vilken vattenmängd bör strömma genom sumpen i ett sådant kar och hur stor bör sumpen vara samt hålets diameter?

Ändrad av Peter G den 2003September12 kl 20:56

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det är en knivig fråga Peter. Undrar om det är nån som kan det. Jättemycket säger nog endel. Andra säger att du skall ha så mycket som pumpen till skummaren ger. Jag tycker att flödet bör vara 6000 upp till kanske 10000. Fast inte fasen vet jag. Finns kanske nån som har en god ide. Vad jag vet så krävs det ju ett sjuhelsikes flöde genom ett DSB-filter så om du skall ha det så får väl det avgöra.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

näe jag hade nog inte tänkt ha något biologisk filter i sumpen men det kan ju vara bra att ha plats i den om man nu skulle få ett ryck i framtiden.

finns det någon tabell med maxflöde och diameter?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Peter G skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>

finns det någon tabell med maxflöde och diameter?</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Om du tittar tidigare i denna tråden så har jag redan gett dig en kalkylator för gallons och inch. Om man inte är helt bakom så blir det inte vidare svårt att räkna om det till liter och mm. Länken igen: http://reefcentral.com/calc/drain.php

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smart Toprfog.

jag har hört mig för lite om glas till akvariumet och nu vet jag ungefär vad det hamnar på i pris.

fast jag är fortfarande villrådig när det gäller hålet/n.

bengan förespråkar ett stort hål på 63mm eller något liknande (minns inte) men jag är lite tveksam till det, själv tycker jag att det skulle räcka med ett 43mm och gärna två 43mm brevid varandra för att ha säkerheten vid översvämning.

är inte risken med ett stort hål att det blir ett högt slurpande ljud om man inte kör max flöde?

om man har två 43:or (rinner bara genom ett), försvagar det inte glaset väldigt mycket om de placeras gansa nära varandra?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kommer att borra till två st 32 mm och låta all cirkulation gå igenom dvs ca 4000 liter i timmen. Det kommer bara att gå genom den ena och den andra kommer att funka som reservavlopp. Jag har inte en idé om hur närma varandra hålen bör/skall vara men jag utgår från att glasmästaren kommer att tipsa mig om det innan han borrar.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6 (sex) 43 mm hål i bottenskivan på mitt kar, varav 2 är ganska nära varandra (mindre än 10 cm mellan hålens ytterkanter). Så här långt har det funkat och jag är inte orolig (vad skulle det hjälpa förresten?). Tre av hålen har jag som utflöde, varav ett till sumpen och två till två ATK-pumpar á 5500l/tim och de andra tre är följdaktligen returer därifrån.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo ingen har ju missat dit kar kaj smiley4.gif det är ju välborrat.

så det är ingen fara på taket med två mindre hål nära varandra?

vad tycker ni då här på forumet med bara ett hål på 65mm?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Bryter in med en liten fråga:

Håller på att bygga om mitt kar tillsumpkar. Har upptäckt att det uppstår lite problem med oväsen, delt i ytavrinningen och dels i sumpen med alla bubblor som vattnet drar med sig ner. jag har ett dia 50mm rör ner till 32mm koppling i bottenskivan och sedan 32mm rör rakt ner i sumpen.

ytavrinningen tror jag att jag kommer kunna fixa mha ett större ytavrinningsrör, men hur blir jag av med bubblorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>tropfrog skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Om du vill ha reda på hur stort hål du behöver kolla på:http://reefcentral.com/calc/drain.php

</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Om man räknar på 800Gallon/h då blir det 3000l/h kollar man då på länken ovan så rekommenderar dom 1.17 inches

Men hur stort är en inch??

Skulle det räcka med 32mm utlopp

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...