saltatrox Postat 20 december 2013 Postat 20 december 2013 Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn.Men är lite osäker på vad som är bra värden.Minna resultat vart...Iron första test 0,00 och andra 0,00Iodine förta test 0,4 och andra 0,1Vad ska jag göra med den här informationen ?Vad bör man ha för värden i järn ?Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ?Med vänlig hälsning Thomas Citera
petnym Postat 20 december 2013 Postat 20 december 2013 Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn.Ja, det var nog ett onödigt köp... Har själv tittat på de där och kommit fram till att de (iallafall jod-testen) inte är lämpliga för användning i saltvatten... :-pKlippt från reefcentral...It is checking iodine (I2), not iodide or iodate, which are the forms in seawater, so it would not be useful for a reef tank. Citera
saltatrox Postat 20 december 2013 Författare Postat 20 december 2013 Ja, det var nog ett onödigt köp... Har själv tittat på de där och kommit fram till att de (iallafall jod-testen) inte är lämpliga för användning i saltvatten... :-pKlippt från reefcentral...Nja, tråkigt om det är så med iodine.Står inget om sötvatten/saltvatten i manualen.Fast jag har ett salefert test också, och där står det att det bara går att testa saltvatten.Nån där ute som har erfarenhet om det här ämnet ? Citera
dahlgren Postat 20 december 2013 Postat 20 december 2013 Salifert säger själva att deras test mäter iodate, iodine och iodide. Dvs de ämnena som är förekommande i saltvatten"The Salifert Iodine Profi Test measures all naturally occurring iodine species such as iodate, iodide, molecular iodine and hypoiodite. No other test kit offers this possibility."http://salifert.com/ Citera
petnym Postat 20 december 2013 Postat 20 december 2013 Vad bör man ha för värden i järn ?Du börnog ha en nivå på max 0.05 ppm, men den där mätaren har en onoggrannhet på motsvarande nivå ("±0.04 ppm ±2% of reading accuracy")... Vilket gör det svårt att ha någon användning av den. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.