Gå till innehåll

sanden som flyttar sig


Daniel

Rekommenderade inlägg

ja.. inte av sig själj så klart.. så levande har den inte blivit än..

jag har en cirkulationspump (newjet 1700) som jag använder till vattenomrörning tillsammans med en 1000l till (har 200 liter), pumpen sitter vid ytan på en av de korta kanter och eftersom mitt är en standardkar (rektangulärt) strömmen "studsar" på den motsatta kanten och skapar en returström på botten som flyttar all sand (jag har 8 kg finfin korallsand, kanske 0,5-1mm korn) till mitten.. ska jag bara sänka cirkulationen (finns en strypning vid inloppet) lite eller har ni några andra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fixat så strömmen slår i en levande sten och inte blir så kraftig. Jag har även hört att Live-sand som man köper är "tyngre" och ligger still bättre. Annars är macroalger rätt bra på att binda sand runt sina rötter också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jasså? växer caulerpa på sanden också? ska prova..

jag har satt en liten bit sten vid botten där cirkulationen "svänger" så om mina kunskap om våglära inte är felaktiga borde den förmera en skydd till den sanden som ligger precis bakom.. den verkar fungera än så länge.. får se..

vad är det för risker när man flyttar på sanden? jag har hört skräckhistorier från folk med DSB som har släppt nitrater.. som sagt, jag har ingen DSB utan ett tunnt lager sand.. eller bättre sagt, jag hade ett tunt lager sand, nu har jag en sandberg mitt i akvariet som är kanske 6-7 cm hög... pajar det allt om jag rör runt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått min sand att ligga hyffsat stilla nu, kör med den finaste sanden de hade på AL (typ <1mm). Jag löste det genom att jag "släcker ut" strålen från ett utlopp med strålen från ett annats utlopp på motsatt sida i karet.

Just nu är det bara i det bakre vänstra hörnet som sanden inte vill ligga kvar... men där har jag placerat lite sten nu så det stör inte så mkt. På de stora öppna ytorna som syns ligger den som jag vill just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...