Gå till innehåll

Automatisk dosering för zeo produkter.


maxium

Rekommenderade inlägg

Hipp

Har startat zeovits system med alla dessa flaskor och tänkte om man kanske kunde göra det automatisk istället.

Vad tror ni om man kopplar in några stepp-motorer och arduino dator med driverkort så skulle man kunna styra det.

En steppmotor har ca 200 steg per varv och med olika kanyler och stigning på gäng-staven så borde det gå att ställa det så man kan få droppar från kanylen..

Har en bild på hur jag har tänkte mig.. Detta är bara på ett ungefär.

Vad tror ni ?? Skulle det kunna funkar ??

post-1975-14468931968725_thumb.jpg

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant men att rör runt vätskan i kanylen kan man göra men någon form av magnet rörare så det borde gå o lösa. Och coral snow kan man använda en magnet rörare och en vanlig dosing pump. Mycket av sakerna går att bygga själva.

Visst kommer det att kosta en del men vad kostar inte i denna hobby.

Men det hade varit skönt med mer automatisk zeovit metod.. Helst när man reser mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut kan det fungera, men många av vätskorna går att blanda ut så man kan använda sig av en vanlig doserpump, så själva doseringen ser inte jag som ett bekymmer, utan problemet är att man doserar inte alla vätskor varje dag samt att det kanske inte är samma mängd varje gång. Utan allt i ett zeovit system handlar om att gå på det visuella samt magkänslan, är allt automatiserat så är risken större att man överdoserar och då sitter man där med bruna koraller iallafall och en mycket tunnare plånbok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut kan det fungera, men många av vätskorna går att blanda ut så man kan använda sig av en vanlig doserpump, så själva doseringen ser inte jag som ett bekymmer, utan problemet är att man doserar inte alla vätskor varje dag samt att det kanske inte är samma mängd varje gång. Utan allt i ett zeovit system handlar om att gå på det visuella samt magkänslan, är allt automatiserat så är risken större att man överdoserar och då sitter man där med bruna koraller iallafall och en mycket tunnare plånbok.

Det får man ställa in. Sälvklart ska man inte tror att man bara ska droppa i massa hoppas på det bästa. Men med det går att ställa att man endast droppar vissa tider och dagar, Och det funkar inte med vissa/flesta dosingpumpar. Med detta system så kan man ställas in det.

Men det är självklart att man kolla hur allt mår, men det lite som roulette i början vilket fall som helst innan man ser hur allt reagera i karet. Vissa får det att funka andra tar död på allt. Så är det med vilket metod som helst.

Det är bara en ide för tillfället för att se om man kan få ett system som är mer eller mindre automatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kruxet sedan är hur får du tillbaka sprutan över akvariet så den kan spruta ut vätskan i karet...

Hänga en lådan över sumpen vid returen på pumpen till akvariumet. Och bygger man det med ett isolerande material så kan man montera en peltier kylare för att hålla allt kallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kändes som ett riktigt kul projekt så jag kommer att prova det fast jag har så många andra på G.

Köpte lite delar på ebay plus ett material som heter skummad pvc till att bygga lådan. Så nu tar det någon vecka innan alla delar som är beställa kommer.

post-1975-14468931977815_thumb.jpg

post-1975-14468931977919_thumb.jpg

post-1975-14468931978003_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Komprimera luft för att få ut en exat mängd vätska blir nog tror jag ingen vidare bra lösning..( har alldrig sett en sådan lösning , komprimera luft är oförutsetbart )

mekanik och vätska som första tänket kan nog bli mycket exakt mängd vätska vid önskad tidpunkt..( alla doserings annorningar jag sett som ska dosera exakt mängd vätska är byggda på detta vis )

Bygga en axel som drivs av en servo motor för att snurra enheterna nästan ett varv och tillbaka ett vist antal gånger per dag ? varje spruta är en egen enhet som går hänga på axlen ..

Denna tråd ska absolut följas ! skulle vara roligt fall man kunde göra fina ritningar på datorn som du kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...