Gå till innehåll

rätt antal watt?


kvalle

Rekommenderade inlägg

tjena alla proffs där ute..har en fråga som säkert fått svar hundra ggr om.men så här ligger det till har ett kub akvarium som är på ca 500L så måtten e typ 80cm har idag 2t5 och en 250w mh armatur ca 20-30 från vatten ytan,den stora frågan borde jag skaffa mer belysning typ en till 250w?eller kommer mina koraller bli ledsna då?har eypillia 20cm från botten och den trivs tror jag jalla fall inte någon jätte buske men de blir ju som mindre knytnäve.kolla min akvarie tråd för mer bilder och info,eller måste jag bara bli duktigare på byta ljuskälla?har anemon men han verkar inte stor trivas,vilket kan bero på mycke de vet jag men har läst man borde ha ca 1w/L därförjag funderar på om jag kan få mer tillväxt om jag får in mer lyse eller om jag bränner sönder allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säger så brukar man ju säga 1w/L men det är ju kraftig generalisering. Viktigare är ju att de ljuset du har riktas rätt. Skulle man tex ha 0,5w/L utspritt över hela akvariet och bara ha koraller i mitten så är det säkert mindre bra men koncentrerar man samma mängd ljus på det ställe som korallerna växer på med tex en mh eller led så är kommer ju korallerna få mer ljus. Nu är jag absolut inget proffs men jag tror din ljusmängd räcker alldeles utmärkt till mjukisar och LPSer men vill du ha de mer krävande spserna så bör du nog öka ljusmängden. Kommer säkert komma någon och rätta mig på något jag sagt dock :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...