Gå till innehåll

Problem med järnvärdet


Erka

Rekommenderade inlägg

Sitter här med tänkarmössan och funderar på mitt problem med järnvärdet bland annat. Försökte söka här på forumet men kunde inte hitta något, mina sökfärdigheter kanske är lika dåliga som min kunskaper i vattenkemi.

Vattenvärden nu på morgonen.

salt 1.026 (refraktometer)

ph 7.9 (jbl)

kh 8.3 (redsea)

ca 490 (redsea)

mg 1300 (redsea)

k 480 (redsea)

i 0 (redsea)

fe 0 (redsea)

no3 2 (salifert)

po4 "0" (salifert)

temp 25.5

Saltet jag använder ät TM PRO reef.

Tillsatser.

0.5ml Redsea reef energy A+B dagligen.

Redsea foundation A-B-C, colours A-B-C-D.

Kno3 för att hålla no3 ~2.

Seachem Seagel i strumpa (aktivt kol + fosfatreducerare)

Nu till problemet...

För ett tag sen började korallerna se lite dassiga, speciellt montiporan som gick från röd till ljusrosa men den började växa som en tok vilket den inte gjort på ett bra tag. Skulle iväg på semester så jag bytte bara extra vatten och hoppades det skulle se bättre ut när jag kom hem.

3 veckor sen jag kom hem och det var ingen förändring, mätte KH till 6.5... Hade en KH dipp innan semestern också så jag tänkte det var det som påverkat korallerna. No3 gav inget utslag heller på saliferts test.

Satte mig ner och mätte spårämnen och fick 0 i järnvärde. Puttade i enligt dosering för att kompensera... Mäter en vecka senare... 0 ... Tar en full dos till, väntar 6 timmar ... Mäter 0...

Samma visa 2ggr till och nu vet jag inte om jag vågar hälla i mer, redsea colour C innehåller mer än järn...

Korallerna/algerna ser ut att reagera iaf (alger blir grönare etc)

Läste någonstans att kalimbrist kunde vara orsak till lite urblekta koraller, men det ligger högt enligt testet iaf.

Järnet binder sig till något organiskt jox i vattnet och syns inte på testet?

Tänkte byta salt när det jag har tar slut, får konstiga/låga värden med TM pro, såg på div forum att även andra har haft lite problem.

Nu har jag tjatat nog, frågan var. Vågar jag fortsätta hälla i Redsea colour C tills testet förhoppningsvis ger utslag?

Ändrat av Erka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jepp, det är nog dom som tar det mesta. Sen tycker jag om alger, odlar på bakre rutan, fullt med isopoder och amphipoderna gillar att hänga där på natten. Gobyn tar sig en sväng upp dit när han är hungrig, som ett extra litet skafferi. Men kanske inte för alla....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...