Xquiz Postat 2 januari 2014 Postat 2 januari 2014 Hej, hyffsat ny inom saltvatten och har nu äntligen fått ordning på karet men då dyker denna sak upp!Tycker det ser ut som glasrosor, men är det någon som kan bekräfta det?Tyvär ingen knivskarp bild men hoppas den duger.Bör jag plocka ur denna "fraggsten" ?Stenen i sig är 5x5 cm och ligger helt själv i ett hörn av burken så inte i närheten av resterande LS. Citera
odel68 Postat 2 januari 2014 Postat 2 januari 2014 Liknar glasrosor men som du säger svårt se på bilden det kvittar var de ligger det sprider sig ändå jag brukar spruta skållhett vatten i munnen på dem ell citron syra om du skulle få fler mosa dem inte i karet för då sprider de sig ännu värre mvh Odel. Citera
Xquiz Postat 2 januari 2014 Författare Postat 2 januari 2014 Okej då kör jag på att det är glasrosor, inget jag vill ha på denna "fraggsten" ändå när leverans av nya koraller kommer på tisdag 7/1. Borde väl fungera helt utmärkt med en helt vanlig medicinspruta? Tack så mycket för snabbt svar Citera
odel68 Postat 2 januari 2014 Postat 2 januari 2014 Ja jag har fått mina på apoteket glömde filfisk funkar oftast bra också mvh Odel. Citera
Xquiz Postat 2 januari 2014 Författare Postat 2 januari 2014 Nu efter jag testat skållhett vatten drog dom ihop sig en aning, Fick sig en dos på 15-20ml per "ros", motsvarande 4 sprutar styck.Skickar en lite halvtaskig efter bild Tack så mycket för bra svar än en gång Citera
akutmottagning Postat 2 januari 2014 Postat 2 januari 2014 Tycker det ser ut som nån svamp tex sjöpungar Citera
Xquiz Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 Jaså? Den har ju som små polyper också, Men som skrivet, drog tillbaka sig ordentligt efter gårdagens hetvattenskur, Om det är svamp alt sjöpungar vad bör jag göra då? Citera
jacs Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Inget vad jag vet utan de är filtrerare svampen varje fall. Citera
Guest Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Är det bara jag tycker tycker det ser ut som bleka knappar? Citera
Xquiz Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 Pratade med min Lokala akvarist idag med och han höll med om att detta inte var Glasrosor utan någon annat, Hade sån taskig bild så han kunde inte hjälpa mig mer än att konstatera att det ej var glasrosor Citera
Xquiz Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 Kikade på några sjöpungar i min lokala fiskbutik och det är inte sånna ifall, den här påminner lite om knappar med polyper som växer ut från knappens yttre del. Citera
DaTrucka Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Googla på zoanthus och palythoa, kan vara något sådant.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Xquiz Postat 4 januari 2014 Författare Postat 4 januari 2014 Helt klart att det är något liknande palythoa, Förutom att mina är typ färglösa/grådassiga, Vet inte om de har med storleken att göra då dom ej fanns för 3 dagar sen, så hyffsat nya tillskott.Var någon enstaka som överlevde hetvattenskuren så ska låta dom leva och se vad som kommer fram, Hittade idag en palythoa bakom all min ls i sanden som antagligen lossnat från sin sten och satt sig där, så utesluter inte en spridning av dom redan befintliga korallerna.Nu när jag haft lite tips att googla efter verkar det luta mot Brown Button Polyps Palythoa sp. Då dessa är den sort jag har i karet redan Tack för bra tips Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.