Gå till innehåll

Lite hjälp tack..


urcellen

Rekommenderade inlägg

Hej på er behöver få lite tips på vad som kan vara mitt problem.

Jag har ett 5oo liters akvarium med mjukkoraller ca 60 kg levande sten och ca 15 fisk.Har under de senaste 2 dagarna fått ett mjölkaktigt vatten i burken. Mina vattenvärden är som följer salthalt 1024,Ca 470,Mg 1380 Kh 10,Ph 8,0.Tillsätter mg och ca när det behövs dock ej så ofta med ca då jag har bara mjukisar.Däremot Kh får jag höja regelbundet då det förbrukas snabbt använder metoden med bikarbonat och rostad bikarbonat blandningen för detta ändamål.Jag har under lång tid kämpat med höga nitratvärden mellan 50-80 ppm och har då under en längre tid använt Ultrabak utan synbart resultat dock... Fick rådet av en välkänd saltbutik att i stället börja använda Red sea no3-po4X.

Jag har nu börjat köra med detta i stället för ultrabak slutade med ultrabak för drygt 1 vecka sedan.Enligt doseringsanvisningen på no3-po4x så skall man tillsätta 3 ml per 100 l vatten och dag om man har nitrat över 10 ppm vilket då skulle bli 12 ml per dag i mitt system då jag räknat bort sådant som tar upp vattenvolym ex sten pumpar mm.jag tyckte det lät mycket och har i stället nu kört på 5 ml per dag i mitt system för att börja långsamt eftersom jag nyligen som skrivits kört med annan kolkälla med.Tror ni att mitt mjölkaktiga vatten kan bero på kolkällan?? Ev bakterieblommning till följd av kolkällan??Eller kan det vara kalkutfällningar??Har ingen synlig bakteriebeläggning på rutor eller dylikt dock.Alla fiskar och koraller verkar må bra och fiskarna visar inga tecken på syrebrist eller dylikt.har även börjat köra skummaren mera blött enligt instruktioner i manualen från Red sea.

Tacksamm för hjälp Med vänlig hälsning Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...