Gå till innehåll

Lins eller inte?


kromos

Rekommenderade inlägg

Har fått hem 10w LED på 20'000k, grymt impad av ljuset man kan klämma ur 10w.

Nu efter lite experimenterande tänkte jag att man kanske skulle ha lins på 10w också.

för att få ner spridningsvikeln men å andra sidan så får jag kraftigt ljus i hela ljusytan.

tanken utan lins lockar lite då kan man exprimentera lite med vinklar istället och ändå få

ganska bra ljus utanför den zon man vill belysa hårdast.

När jag testar med 1st 10w över karet med allt annat släckt och mörkt i rummet lyser

det upp ganska på på det punkt jag riktar den mot.

Jag funderar på 8st 10w och några blå 3w över mitt Rio180.

Det borde väl ge ett ganska okej ljus kan man ju tycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du överväger lins så kom ihåg att dom är i klass med en pingis boll med reflektorn.. Löjligt stora o klumpiga.. Men beroende på ditt innehåll i karet så kan det vara vettigt o åtminstone ha en rad i mitten med lins för att få upp PAR värdet i burken, plus att du får ner ljuset i akvariet bättre..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur djupt är karet? Min gamla LED belysning med 10 watts chip hade inga linser. Mitt Percula är ungefär 55 cm djupt till sanden och armaturen satt ca 10 cm över vattenytan. Det fungerade men det gav ca 100 i PAR på sanden. Skall du ha rampen högre och har det djupet ungefär så skall du nog satsa på linser, 60 eller 90 grader. Varför skall du ha 3 watts blå? Jag skulle komplettera med ett antal av denna som täcker området 400 - 460 nm . http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=102

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är bara 40cm djupt.

Anledning till just 3w var dels att jag har dem hemma, sprida ut dem mer istället för några starka källor

och att jag hade tänkt göra någon månbelysning av med med någon form av dimmer.

Sitter och läser för att det ska bli ett så bra bygge som möjligt från början.

Tanken är att med en mikrokontroller kunna styra till att dimra upp och dimra ner till noll,

utom de blåsor ska stanna en bit ner för att agera månljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...