Gå till innehåll

Temperaturintervall per 24 h?


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej! Ställer en fråga gällande vattentemperatur. Mitt akvarium har ett maximum då akvariet är uppvärmt till 28 grader. Vad är minimum? 23-24 grader? Hur mycket kan temperaturen variera under 24h? Provade att stänga av doppvärmaren helt och då blev intervallet från 28 grader till 24 grader / 12 h. Är det skadligt för fiskar, koraller och andra organismer med ett sådant intervall?

Klarar djuren 24 grader t.ex stänger jag av jäger doppvärmaren helt såklart.

Akvariet klarade sommaren med ett temperatur maximum på 29 grader, avdunstningen ökade till 2 liter/dygn.

Vet att det går att kyla vattnet på olika sätt. Min fråga gäller temp intervall/dygn? Hur gör ni?

Med vänlig hälsning, Ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med MH hade jag ett intervall på ca 3 grader under dygnet, kan idag ha max ca 1 grads intervall. Systemet klarar väl 24 grader - Röda Havet håller ca 21 - 23 grader vintertid. Ett intervall på 4 grader mellan natt och dag vet jag inte om det påverkar negativt. Om du har huv - kan du inte montera in en fläkt som byter luften över vattenytan när ljuset är tänt så får du en jämnare temperatur, det är väl den ojämna temperaturen som skulle kunna ställa till problem i ditt fall - inte själva temperaturen

Har du haft problem eftersom du frågar, upplever du inget problem så gör inget. En gyllene regel - om inget är trasigt - ge f- n i det!!!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upplever du inga problem med skiftande temperatur så låt det vara.

själv har jag temperaturväxling på ca 4 grader under dygnet, vilket är fullt naturligt då vattnet svalnar på natten.

Jag började köra detta av misstag för ca 6 månader sedan, då jag inte tänkte på hur mycket värme en mh-lampa ger.

Men jag upplever att koraller och de som bor där i, mår bättre av växlande temperaturer. Jag kan mycket väl ha fel om detta men hos mig mår allt prima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Var nyfiken på om temp intervallet 28-24 grader är skadligt / dygn. Har fram till nu inte märkt någon skillnad (skadlig) gällande akv som helhet. Svårt dock att med säkerhet veta hur länge skiftningarna pågått och vad resultatet kan bli på sikt.

Vid full drift med led, värmare och 2 st pumpar är maximum ca 28 grader. Med lite felmarginal är det kanske summan av pumparna samt belysningen och en halvtaskig värmare som orsakat skiftningarna i temp. Och det går ju att jämna ut ojämnheten precis som du påpekar Lasse.

För säkerhets skull byter jag ut värmaren då jag inte är helt tillfreds med den. Är nog försiktig men har erfarenhet av termostater som gått sönder. Minimum temp har som sagt varit 24 grader och det verkar inte skadligt baserat på era och mina erfarenheter.

Det var en bra regel Lasse :-) Det är förbaskat svårt ibland att låta akvariet bara vara :-)

Med vänlig hälsning, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...