Gå till innehåll

Aquastyles LDD-1000H


freddi36

Rekommenderade inlägg

Köpte fyra av aquastyles ldd drivare som sitter på "kort" eftersom jag ville slippa koppla ihop drivarna med sladdar. Dessa kan man koppla rakt efter varandra och enbart koppla controllern till den första drivaren. De var dock lite svårare att lista ut hur allt var kopplat än jag trott. Drivarna är designade för aquastyles controller, solarlux egentligen..

Det finns 8 "pins" på vänster sida, 8 female på höger sida och 8 "pins" högst upp som styr vilken "kanal" från controllern som ska styra just den drivaren, dessa "pins" går nämligen till DIM på drivaren. Om man vill att kanal ett från controllern ska styra den första drivaren så sätter man en röd "brygga" över "pin" paret för kanal ett på första drivaren. Alla andra PWM signaler går bara vidare till nästa drivare. Jag har listat ut en del (se min mycket fina skis nedan..) men vet fortfarande inte var det understa "pin" paret går till. Eftersom jag har både positiva och negativa PWM signaler ut från min Typhon och det är de positiva som går till DIM på drivaren så var min tanke att det sista paret går till den negativa input på drivaren. Har läst det nån stans att när man bara har en lös ldd kopplar man Typhonen på detta vis.

Hoppas ni förstår min skiss. Kopplingarna som går utanför pappret åt vänster kommer in på pappret på höger sida. Dvs alla nedre "left side pins" är sammankopplade med alla nedre "right side pins".

Hoppas någon har nån tanke om detta.. :)

post-5907-14468932126281_thumb.jpg

post-5907-14468932125801_thumb.jpg

Edit; tyvärr kan jag inte ta bild på hur kopplingarna ser ut på kortet då det är för svaga markeringar i plasten för att synas i kameran..

post-5907-14468932126094_thumb.jpg

Ändrat av freddi36
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får kolla upp hur driver kortet vill ha sina signaler via RJ45 kontakten först.

Kollar på typhon kontrollen nu och då känns det som att ac-rc kortet hade varit bättre så sett. Typhonen är ju en arduino i botten med en lcd skärm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, hittade ac/rc:s drivare sen, hade varit mycket lättare..

Men ska se vad jag kan hitta. Men rent spontant känns det väl som att man måste koppla den negativa PWM signalen på nån av de 8 pinnarna? PWM signalen måste väl också vara en sluten krets..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se här, figure 4 ganska långt ner --> http://stevesleds.com/uploads/Typhon_LED_Controller.pdf

Där kopplar dom den svarta kabeln (minus/jord) från Typhonen direkt till powersupplyn..

Går det om jag kopplar röd/positiv PWM från Typhonen till rätt pin på driver kortet och svart/minus/jord PWM från Typhonen till powersupplyn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ren generellt så skall trafos "jord" vara kopplat till vin- på LDD och även om du har trafo på säg 48V för drivning av ldd så skall dess "jord" vara kopplad till samma. Sedan har du inte negativ PWM utan endast +10 och +5 i PWM, det ser man på bilden att det är gemensam jord så man får med sig den till det man kopplar in.

Så allt du kopplar ihop med din kontroller skall "negative" vara ihop kopplad. Görs inte detta så får du lustiga problem. Sedan din 2x4 kontakt på PWM sidan är bara för att få med dig jorden till det du kopplar in som sagt.

Så matningen +12V av typhon dess minus skall vara kopplad med trafon som går in i LDD korten minus sida. Hoppas du förstår vad jag menar med att all minus skall vara kopplad till samma ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt arduino projekt så har jag +48V till LED'sen, drivning av relä på +12V samt drivning av arduino +5V. Deras minus sidor är kopplade till samma punkt. Sedan har jag flera DC-DC converters istället för flera trafos för att få ut rätt spänning där jag vill. Tänk som elen var kopplad i en bil, chassit är minus och bara plus är draget till ljuspunkterna sas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Nu förstår jag bättre :)

Så matningen +12V av typhon dess minus skall vara kopplad med trafon som går in i LDD korten minus sida. Hoppas du förstår vad jag menar med att all minus skall vara kopplad till samma ställe.

En sak bara. Det du skriver här är jag inte riktigt med på.. Typhonen drivs av en egen 12v transformator som jag fick med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tar du och kopplar GND stiften på typhonen till minus på det du kopplar in. Tänk på att minus på trafo för LED skall kopplas in på samma bara.

Så du kan ta jorden på +10V sidan men ta +5V till det du skall driva. Enligt specen du länka till så ser man att utgångs stiften som de skriver negative på är gnd i detta fall. Enklast är kanske att ta och köpa en 2x4 kontakt på kjell med färdiga kablar.

Typ denna men med två rader istället http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/montering/kretskortskontakt-p37340

Ser att kjell inte har det men har sett på ebay att det finns. De visar i din länk hur kontakten ser ut eller så köper du av dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...