Gå till innehåll

Kalreaktors vara eller inte vara??


per.w

Rekommenderade inlägg

Jag har aldrig använt kalkreaktor utan sprider det manuellt över vattenytan efter att ha kollat nivån varje vecka. Jag läser mycket om att man måste ha det för att kunna ha stenkoraller, men jag undrar om det verkligen är så?

Vad tycker ni, bör man köpa en eller fortsätta sprida det över vattenytan som jag gjort tidigare!!!!!! OBS, har inte haft stenkoraller tidigare, så det kanske är utifrån att man tänker sig ha stenkoraller som frågan bör besvaras.

Mvh Per..;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha stenkoraller så tycker jag absolut att en kalkreaktor är ett stort plus i kanten. Testa att köra stenkoraller utan reaktorn ett par månader. Koppla sedan in en reaktor så ser du skillnaden... Det finns såklart många som har stenisar utan att ha en kalkreaktor och resultatet är strålande. Men jag tror ändå att nyckeln till framgång med stenkoraller ligger i kalkreaktorn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill nog säga att en kalkreaktor är ett måste om man vill lyckas med stenkoraller i längden för dessa dutta i kemikalier varje dag en gång i veckan bla bla bla....håller inte i längden (Vet av egen erfarenhet) värdena flukturerar alldeles för mycket och det är inte bra. En klakreaktor håller värderna stabilare och är också mycket billigare i drift. Om man kollar på ett kar som det berömda Italian tank så kan man inte få sådana koraller utan en reaktor och det är ingen slump att alla som har sådana fina akvarium också kör med reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer helt i J. Svärds kommentar.

En reaktor kostar några tusen, men du kommer antagligen att köpa koraller för ett antal tusen, utan reaktorn kommer du troligen att råka ut för haverier då en del koraller dör, vilket kostar pengar.

Så på längre sikt tjänar du in kostnaden för reaktorn. Dessutom är det förmodligen inte alltför ovanligt att man ger upp efter några misslyckade försök.

För att lyckas med stenkoraller utan reaktor bör man vara mycket erfaren, nu vet jag att det finns undantag ( så du kommer troligen få flertalet inlägg där man har stenkoraler utan reaktor) men så är det ju alltid.

Mitt råd till dig är att skaffa en kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med Svärd om att värdena fluktuerar mycket med t ex Ballingmetoden. Jag doserar kemikalierna 2 ggr/dygn med 12 timmars mellanrum (med IKS vario 4 pro) och när jag mäter (med Saliferts testkit) kan KH variera någon tiondel och Ca +/- 5 ppm. Salthalten +/- 0,1 ppt (IKS med salthaltsmätare). Det är upplösningen på testkiten och salthaltsmätaren som sätter gränserna.

3x1 liters flaskor räcker 10 dagar och kostnaden blir ca 2 kr/dygn. Skulle jag ha ett större kar med mer stenkoraller (f n 325 l och ca 40 st SPS,LPS) skulle jag skaffa kalkreaktor då det skulle bli för mycket/ofta att fylla och byta flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...