msen Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 Tänkte kolla om någon har provat en sådan här eller känner till märket Extech och vad det kan handla om för kvalité. Om det som utlovas stämmer dvs noggrannhet +-0,01 känns det helt ok för akvarium http://www.conrad.se/PH-M%26Auml;TSTICKA-PH100.htm?websale8=conrad-sweπ=121629&ci=SHOP_AREA_17207_1119013 Citera
Lasse Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 Verkar vara en av de bättre varianterna av denna typ av pH mätare. Du bör dock kalibrera den relativt ofta om du gör veckovisa mätningar baraMVH Lasse Citera
msen Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 (ändrat) Jag beställde en sådan med tillhörande kalibrerings-kit. Det ska bli spännande att prova Jag tycker att just PH är lurigast att läsa av i de vanliga vätsketesterna då färgen kan vara ganska så luddig. Ändrat 13 januari 2014 av msen Citera
msen Postat 29 januari 2014 Författare Postat 29 januari 2014 Nu har jag testat den ett tag och är mycket nöjd. Jag såg sedan att fisknörden Francis i akvariekungarna använde exakt samma mätare i ett avsnitt vilket borgar för kvalité däremot väcks förstås en annan fråga. Frågan om kalibreringsvätskans noggrannhet...Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Lasse Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Torrt pulver som löses upp vid kalibrering har hur lång hållbarhet som helst. Redan färdigblandad buffert (från piller) - hållbarhet ca 1 månad i kylskåp och förslutet. Men det är alltid bäst att blanda nytt vid varje kalibrering. Får man för mycket (brukar bli ca 100 ml) så går det spara alltså ett tag men återanvänd inget.MVH Lasse Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 @LasseHar du en länk till sånt pulver?/ David Citera
Lasse Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Pulver och pulver - det ligger i kapslar som man öppnar (en del smälter av sig självt också). Här finns bland annat pH10, pH7 samt pH4. Det finns fler leverantörerMVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.