Gå till innehåll

Fosfatfilter som släpper fosfat...


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Tänkte dela med mig av en klantighet så nån annan kan slippa göra samma tabbe...

Jag håller på o kör in "död" sten för en nystart av mitt 500 liters kar och har då valt o köra med rejält med remover.

Eftersom stenen släpper en del under en längre period så har jag sänkt flödet på reaktorn och provtagit före o efter för o se när mediat börjar bli mättat.

Detta har fungerat väl och jag har inte begrundat det hela nåt mer...

Eftersom jag modifierar och testar systemet så är jag till o från tvungen att slå av/på pumpar etc..

Såklart glömde jag slå på fosfatreaktorn och den stod stilla i gissningsvis ett dygn.

När jag drog igång reaktorn igen så lät jag den gå en 20-40min innan jag sänkte flödet för att senare testa vattnet ur reaktorn.

Resultatet på karet var 0,14-0,15 men ut ut reaktorn kom 0,3+ så jag var lite häpen då jag inte tänkte mig att mediat kunde släppa på detta vis.

Jag utgår från att jag fått en ph sänkning i reaktorn och därmed lyckats lösa fosfat från mediat som troligtvis redan var mättat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst och samtidigt satte hjärnspöken igång, "hur mycket har släppt innan jag testade, var det ren Substral som kom ur reaktorn i början?"

Nåja, nu får jag regenerera mediat o köra i lite ny i den lilla reaktorn under tiden.

När man regenererar så kör man lite syra i början för att bli av med Ca och då släpper även en del fosfat, därav misstänker jag ph´t i reaktorn om någon undrar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent tekniskt sett så är det inte speciellt avancerat men det är nog nåt jag skulle avråda dom flesta från att försöka sig på.

Tar några dagar och man blir tvungen o ha en lite otäck soppa som skall pumpas runt i reaktorn, så absolut inget för dom med barn/husdjur.

Blir det fel så kan man dessutom ställa till det med karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...