Gå till innehåll

Skummar krasch


Lazze

Rekommenderade inlägg

Vad skall jag göra för att få så lite problem som möjligt. Min skummare vill inte längre. har köpt en ny via nätet. Men det är leveranstiden jag tänker på. Relativt nystartat kar. Har bra värden. Lite högt nitrat. Redan innan krasch. Ska jag dra ner ljustiden på mh. Eller tar algerna som växer upp nått. Har sen 1 vecka tillbaka två clowner. En snigel som betar bra. Mycket frågor men hoppas på bra svar. ( Lite första hjälpen tips vore bra) Matning är redan ett minimum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte att du skall mixtra med MH tiden, men du kanske kan göra lite mer vattenbyten än vanligt. Mer än en vecka eller två kan det ju inte ta att få hem skummaren och det är ingen fara. Är karet dessutom så nytt att du inte börjat göra vattenbyten så är det ju inget att pilla på alls tycker jag, två clowner är inget som smutsar ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas verkligen att du inte har kastat bort den! Min stannade också för två dagar sen. Öppnade rubbet och den var igenproppad med kalk. Rensade rubbet och mixtrade med den lite. Tog ett tag innan jag kom på hur man öppnar den utan att skada pumphuset (din kanske har mer seriöst skada än det som hade hänt min). Men du har ju köpt ny nu.

Om du inte har använding för den och vill bli av med den så kan jag ta den mot nån skälig ersättning förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack vahagn för mycket bra tips. Var inte kalk som var felet men när jag plockade isär pumphuset så var det en av piggarna som håller fast propellern som var sliten. Har fått ihop det någorlunda. Funkar nog tills min andra kommer. den har fått sig några törnar så det var väntat. Vill du ha den när min nya kommer så kan du ta den mot frakt.....

Trodde den hade bränt men nejdå.... Ser att du bor i Uppsala är där ibland så det kan nog ordna sig utan att den behöver skickas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...