Gå till innehåll

fråga kring cylinder format akvarium


fälgis_

Rekommenderade inlägg

det är så att jag har fått fatt i ett cylinder format akryl kar

och det är så att det är inte borrat så jag hade själv tänkt att göra det.

men så kom jag till den funderingen hur jag ska göra för att få det snyggt med retur,ytavrinning mm.

min tanke är att jag ska ha ytavrinning ner till sump och från sump med pump upp igen.

sen så hade jag tänkt att ha en extern pump som enbart cirkulerar vattnet för att slippa fula streamers i karet.

men så är frågan. ska jag borra ett större hål till en stor genomförning och dra de små retur rören inuti den eller ska jag borra ett stort till ytavrinningen och sen små vid sidan av för retur mm??

vad tycker ni? åsikter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade ett Oceansson 680 liters (8 kantigt) förrut med mittenavrinning, fungerade utmärkt, ett "skydds-rör" på ca 4" (tror måttet var det) i mitten ett lite smalare och tillslut en 25'a för retur alla i varandra. Enda som jag önskade att jag gjort med det var att limma på en del lös LS på utsidan stora skydds-akrylröret för att dölja det lite mer annars var jag helt nöjd. Ett alternativ är att bygga en akrylbox i mitten med "traditionell" avrinning ex. 2st 32'or ner och en 25'a upp för att förhindra allt för mycket ljud och ev. stopp.

Precis som Lasse skriver kan det vara knepigt med akryl, Kolla med någon firma som arbetar med det vad det skulle kosta att borra/limma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5173-14468932320962_thumb.jpg

Så ser vårat Cassiopea (uppochned-manet) ut. Borrat i mitten, har för mig att vi har en 50mm genomföring och sen skarvat på ett gammal rör 10-12mm. Retur genom samma genomföring, två utblås uppe vid ytan. Designat av min kollega Jens U.

Dock har vi ganska svagt flöde då maneterna trivs bäst då. Fast Xenia och Sinularia stortrivs dom med!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...