Gå till innehåll

Sump vs innerlåda


Flygrc

Rekommenderade inlägg

Jag har i dag startat upp mitt 240 liters med intern sump. Jag tycker det är skönt att ha allt i karet för då finns ingen risk för läckage o liknande. Har gjort internsump med tre fack. skummare i fack ett, nån filtermedia i fack två. och returpump i fack tre. Finns ju för och nackdelar med båda, Beror ju på vad man värderar. Olika från person till person. Fördelen med sump är väl att man får mer plats i karet och slipper se tekniken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i dag startat upp mitt 240 liters med intern sump. Jag tycker det är skönt att ha allt i karet för då finns ingen risk för läckage o liknande. Har gjort internsump med tre fack. skummare i fack ett, nån filtermedia i fack två. och returpump i fack tre. Finns ju för och nackdelar med båda, Beror ju på vad man värderar. Olika från person till person. Fördelen med sump är väl att man får mer plats i karet och slipper se tekniken

Jag tänkte tvärt om eftersom karet jag har är på 800 liter så är det billigare att fylla det med sump än med sten fiskar osv ;)

Är det mycket man ska in och mecka med sumpprylarna eller det det är kanske sak samma om den är i eller under karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte tvärt om eftersom karet jag har är på 800 liter så är det billigare att fylla det med sump än med sten fiskar osv ;)

Är det mycket man ska in och mecka med sumpprylarna eller det det är kanske sak samma om den är i eller under karet?

Lite annorlunda sätt att se det kanske. Vill man inte maxa visningsdelen?

Läckagerosken är ju nästan obefintlig om man gör rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite annorlunda sätt att se det kanske. Vill man inte maxa visningsdelen?

Läckagerosken är ju nästan obefintlig om man gör rätt.

Jo det vill man säkert, men kanske hellre ett större kar för att få djupet.

Min tanke är att hålla det enkelt men det kanske inte går i salt som man kan göra i sött?

Tittar jag tex på bara lyfta upp vattnet kräver så mycket mer med sump under karet vs i karet men jag kanske är helt ute och cyklar, salt kanske inte kan göras enkelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag menade returpump.

Ok, jo jag har förstått att sump under karet verkar vara att föredra när jag läst på innan, jag ville bara se om det fanns alternativ eftersom som jag tycker det verkar vara en massa extra prylar (läs rör och kopplingar) men det är kanske bara att gilla läget. :) Karet är redan borrat så det är ju ett plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det ju bara köra. Rör är inte så dyrt heller.

I teorin... Här ska funderas rätt många gånger innan jag tar det beslutet, funderar även på göra om mitt 400l hörnkar (växter i dag med Mh), i och för sig ej borrat men det kan inte vara så svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...