Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Idag provfyllde jag mitt kar och det bågnar lite ca 2mm om man mäter mellan långsidorna. det är 130x70x50 10mm optiwhite rimless.

Hur mycket får det röra sig innan det börjar bli någon fara?

Postat

Glaset skall inte bågna

det kommer bara och spricka helt plötsligt

så sätt i stag och förstärkning

är rätt viktigt och ha rätt tjocklek på glaset

det blir blött om man snålar med tjockleken tyvärr

Postat

Det måste vara så att det är 50cm högt.

Men ändock, om det är "rimless" skulle jag vilja påstå att det är för tunt glas, minst 12, helst 14 mm för de måtten.

Korrekt dimensionerat bör det bågna under 0.2mm

Källa: http://www.fnzas.org.nz/?p=1732 Säkerhetsfator 3.8 vid vanliga och det dubbla vid rimless (verkar vara en tumregel, men vet ej vart den kommer från)

MVH

/Janne

Postat

En 5cm list längs långsidorna o ett stag rakt över..

Se till o få kanterna slipade så du slipper skavmärken på armarna längre fram ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

1,3 meter med 10mm utan en övre ram är rätt magstarkt. Jag tycker att du ska lämna karet åter till säljaren.

2mm i sig är ingen fara men skulle du på någe sätt skada ovansidan så blir det inte bra alls.

Postat

Skojigt, jag har aldrig ens tänkt på att mitt rimless bågnar på mitten ... blev nyfiken och hämtade tumstocken ...

170x60x60, 15 mm low iron glas, 4 mm på mitten, det har ju gått bra men glaset är tjockt -Tummen upp

Postat

Förstår din oro men jag har sett akvarier med betydligt mer än 2mm bågning som stått i många år. Glas är oerhört starkt och kan böjas mkt innan det går sönder. 2 mm blir ju bara 1mm på var långsida vilket jag anser vara obetydligt på ett rimless kar.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...