Vitamin Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Jag har en elektronisk redox mätare (elektrod), men ingen manual. Någon som vet vilket värde skall man ligga på & vart skall jag mäta upp värdet, i sumpen, skummaren eller i karet? Citera
Lejonkungen Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 350 - 400 mV tror jag. Tänkte försöka lägga mig där. Citera
Vitamin Postat 9 september 2005 Författare Postat 9 september 2005 OK, tack för svaret.Är det ingen som vet vart man skall sätta elektoden? Citera
wrang Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Skulle satt den där den är minst i vägen men ändå mycket cirkulation.Spelar ingen roll vart den sitter i karetDu kommer dock märka att redoxen sjunker på natten Citera
hbmannen Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 hålloj killar. va menas me redox´n?? hade typ dubbelX i kemi å fysik.. å typ i resten av alla ämnen Citera
Vitamin Postat 9 september 2005 Författare Postat 9 september 2005 Tja, när man börjar snacka redox, brukar det handla om kemiska reaktioner som innebär överföring av elektroner. Som tex. när ett ämne Oxideras, så lämnar då ifrån sig elektroner till ett annat ämne som då reduceras. Syrgas haltigt (aerobt) vatten har högre redox potential än syrgas fritt (anaerobt) vatten. Redox potentialen är ett mått på förutsättningarna för redox reaktioner i vattnet. Hur enkelt som helst, och jag brukade sova jag mé! Fast man vet ju aldrig, kanske slumrade jag bara den lektionen också...? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.