Gå till innehåll

Flytta akvarium, hur göra?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Mitt första inlägg här på forumet, har dock hängt här ett tag och läst en del om saltvatten och allt som hör där till.

Jag har fram tills nu haft endast sötvatten, 3 olika kar, men har nu bestämt mig för att ta steget fullt ut och gå över till salt!

Jag har en kamrat på jobb som har haft ett saltvattenskar nu ett bra tag, och han har efter diverse samtal med sitt hushåll bestämt sig för att göra sig av med det, och vill gärna sälja till mig.

Karet i fråga är ett Percula 90 med LS, fiskar och lite småkryp.

Saken är bara den att han bor ca 2 mil ifrån mig, och det kommer ju bli en del transporterande kan jag tänka mig.

Min fråga till forumet är följande: Hur kommer detta påverka livet i karet och finns det säkerhetsåtgärder man kan ta för att minimera riskerna?

Jag har ännu inte helt bestämt mig för att köpa det då han vill ha 14000:- för det komplett, och efter att ha kollat runt i Marknadsdelen så känns det som att man kan göra fynd här...

Vad säger ni?

Bilder finns på denna sidan: www.laggeman.nu/salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skriver mer exakt vad som ingår med detta Percula 90 är det lättare att svara på om det är ett fynd eller inte.

Ett Percula 90 kostar ju inte alltid så mycket begagnat. Här är ett för 5000:- med MH, skummare och pumpar.

http://www.blocket.se/view/5986126.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Annars så finns ju detta akvarium i Malmö för 10000:-

http://www.blocket.se/view/5981373.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Som sagt var skriv en detaljerad lista på det tekniska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska faktiskt åka och kolla på det på Blocket i Malmö i början på nästa vecka. =) Dessutom var det i Stockholm ett P.120! :D

Men sen är det ju så att ifall man åker iväg och kollar på ett kar, så är det inte säkert att man vill ha det, även om priset är rätt. Sedan tillkommer LS, fisk, korall, och allt annat man vill ha i.

Det att "man vet vad man får" när man köper av bekanta väger ju in en del också.

Men jag ska se om jag kan få en mer detaljerad lista, så återkommer jag med den sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla vilken teknik som ingår !

Ex.

- Belysning

- Osmos-filter

- Skummare

- Nitrat filter

- UV-ljus

- Kalk-mixer

- Kalk-reaktor

- m.m.

Om du skriver vad som ingår (fabrikat och modell),

så är det lättare att ge lite goda råd.

Ok, efter lite turer fram och tillbaka så kommer jag mest troligt att köpa kollegans kar, då det är det lättaste för mig som nybörjare att köpa ett komplett från början, plus att jag får hans hjälp när jag behöver den. Han hjälper mig även med flytt och återstart av karet.

För att beskriva lite av det som ingår, så är det bl.a. 1st. MH(vet ej W-tal, men tror den ingår vid köp av karet) med helt ny lampa, Osmos-filter med sprillans ny filterpatron, testlåda från Sera som tydligen kommer räcka länge, mat i mängder, diverse tillsatser och även då kalkpulver som blandas till på egen hand och även salt i mängder. Och sedan då en hel del levande i karet så klart. ( www.laggeman.nu/salt )

Svärd har ju ett billigt akvarium till salu.

Jag har kikat på det, och hade det inte vart att detta kom före, så hade det vart en värdig kandidat, förstår inte att det inte är någon som nappar egentligen...

Om du orkar åka till Sachsen i Tyskland så finns ju detta för 1750E = 16000 kr.

Grymt fint akvarium med mycket tillbehör.

http://cgi.ebay.de/Meerwasseraquarium-der-Spitzenklasse-1250-l-NP-12000EUR_W0QQitemZ7710339729QQcategoryZ100315QQrdZ1QQcmdZViewItem

Verkligen en fin möbel och stort och rejält verkar det vara. Dock så är det lite i överkant av vad jag har för ekonomi just nu. Jag får dessutom priset nedsatt till 12.000:- om jag tar det innan helgen som kommer. Så jag hoppas jag får sålt mitt 576liters sötvattenskar innan dess.

Jag var och tittade på karet för 10.000:- på Blocket, tog lite bilder på det, finns att beskåda här: www.laggeman.nu/salt/blocket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...