Gå till innehåll

Hur stor co2 tub


Jocke

Rekommenderade inlägg

Hej Jocke, jag skulle gå upp en model till tubo 2 och även tillsätta mangnesiumgranulat. Hoppa över elektronikstyrningen och använda två timerar i stället, jag har kört så i ett år. Jag kör med co2 i tvåtimmarsintervaller och slår av i en kvart. Vattencirkulationen går hela den aktiva perioden och en halvtimme längre än co2:t. Jag kör min 10 timmar om dagen nu men den har rampats upp under året, men jag kan tänka mig att man får byta en 9 kg flaska en gång om året och det kostar en 300 till 400 kr., så jag tycker det är svårt att räkna hem elektronikstyningen ekonomiskt. Av en ren händelse så har jag en Turbo 2 till försäljning se

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8472

hör gärna av dig med frågor.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en AquaCare modell nr 2, med elektronik styrning av co2. Jag kör 2 timmar med påföljande kvarts uppehåll.

Jag kör 6 timmar per dygn, jag har en 9 liters tub som räcker ca 10-11 månader. Jag har även en 2 liters tub som jag använder när jag skall fylla på den stora tuben.

Mitt akvarium är på 980 liter, jag har en sump på ca 350 liter (sumpen är halvfyld) så vattenvolumen är på ca 1150 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antalet stenkoraller eller kalciumkonsumenter är viktigare, om man har tio koraller så behöver de lika mycket kalcium om de bor i 100 liter eller 1000 liters akvarie. Har du ryckts med i SPS-yran så skulle jag gå på en överdimesionerad kalkreaktor och köra magnsiumgranulat i också. Om man tittar på mitt akvarie där jag har mycket kalkalger och många Acroporor så räcker turbo 2:an inte till även om jag bara har 700 liter vatten och den skall klara 1000 liter.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en AquaCare modell nr 2, med elektronik styrning av co2. Jag kör 2 timmar med påföljande kvarts uppehåll.

Jag kör 6 timmar per dygn, jag har en 9 liters tub som räcker ca 10-11 månader. Jag har även en 2 liters tub som jag använder när jag skall fylla på den stora tuben.

Mitt akvarium är på 980 liter, jag har en sump på ca 350 liter (sumpen är halvfyld) så vattenvolumen är på ca 1150 liter.

Jag har 22 stenkoraller, 7 sorter mjukkoraller, 2 musslor och ganska mycket kalkalger.

Jag kör även en kalkmixer+ vatten byte ca 100 liter var tredje vecka.

Mitt KH ligger på 11

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis det jag menar, jag har ett 30:tal olika odlade SPS från Bali mestadels Acropora + Ca. 30 till som består av fraggar och en "Polyp Bailout" från en pocillopora som finns överallt + ett rosa akvarie. Jag har också en kalkmixer och byter 50 liter i veckan där jag justera både ca och mg till mina nivåer jag vill ha. Men den stora anledningen till att överdimensionera ca-reaktorn är att använda magnesiumgranulat också. Jag pratar inte bara för min vara, utan det är dumt att inte dimensionera för magnesium om man skall köpa en ny reaktor, det borde alla tänka på.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis det jag menar, jag har ett 30:tal olika odlade SPS från Bali mestadels Acropora + Ca. 30 till som består av fraggar och en "Polyp Bailout" från en pocillopora som finns överallt + ett rosa akvarie. Jag har också en kalkmixer och byter 50 liter i veckan där jag justera både ca och mg till mina nivåer jag vill ha. Men den stora anledningen till att överdimensionera ca-reaktorn är att använda magnesiumgranulat också. Jag pratar inte bara för min vara, utan det är dumt att inte dimensionera för magnesium om man skall köpa en ny reaktor, det borde alla tänka på.

/Janne

För min egen del kommer jag nog att (när jag ökar korallantalet) köpa modell 3, hade varit billigare (och kanske mer genomtänkt) att köpa den från början.

Modell 2 funkar nu men jag har inte så mycket koraller än. Jag är väldigt kräsen vad gäller de resterande nyinförskaffningarna, så det kommer att ta tid att fylla upp akvariet.

Vad gäller storleken på co2 tuben tycker jag att du skall skaffa en så stor tub som utrymmet tillåter, eftersom jag av naturen är lite lat ;) så vill jag byta tub så sällan som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...