Skinner Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Hej alla glada kemister,Jag har precis fått hem provsvaren från vår nyborrade brunn, så jag tänkte slänga ut en allmän fråga för att höra vad ni tror om de här parameterna:pH:7,7Alkalinitet HCO3: 280 mg/lAmmonium: 0,1 mg/lNitrit: < 0,001 mg/lNitrat: < 0,1 mg/lFosfat: < 0,005 mg/lJärn: 0,07 mg/lMangan: 0,17 mg/lÄr det något annat som man ska vara försiktig med. Jag är ingen kemist, men 1 mg/l borde ju vara 1 ppm (part per million) så ett fosfatvärde på under 0,005 ppm borde ju exempelvis inte vara fy skam, eller?Min fråga är egentligen vilken typ av filter jag behöver köra på de här vattenvärdena. Behövs RO, eller finns det någonting enklare/snabbare/billigare?Någon som kan ge ett expertutlåtande? Citera
Linnex Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Ta ett silikat test. Jag hade bra vatten värden... förutom silikat. Det är duktigt högt i mitt område. Citera
Skinner Postat 13 september 2005 Författare Postat 13 september 2005 Det ska jag göra. Tusen tack för hjälpen! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.