Gå till innehåll

Projekt Juwel 450 Vision


msen

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att införskaffa ett Juwel 450 Vision. Det är väl främst gjort för sötvatten, men jag tänkte att det kanske skulle gå att dona lite så att man kan köra saltvatten i det. Jag vill helst ha allt vatten internt i karet och slippa borra etc. Hur bör jag då gå till väga? Kan man t.ex. stoppa i en skummare tunze doc 9011 och köra det tillsammans med det medföljande filtret som berikas med makaroner, aktivt kol och biobollar? Sedan sätter jag även i några streamers. Orginalbelysningen tar jag bort och ersätter med någon hängande historia. Jag tänkte sedan gömma tekniken bakom levande stenar. Vad tror ni? Jag är enormt novis och behöver all hjälp som finns i ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har ett sådant kar. Jag tog ut filter facket och har en påhängsskummare, MCE600 på ena kortsidan. Jag är väldigt nöjd med mitt kar, speciellt den välvda rutan som gör att det ser större ut. Kolla gärna min tråd: Mitt rev 450 liter, lottac [h=3][/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gick även jag denna väg, sumplöst med mitt Juwel Rio 180 samt en MC500 skummare. Kör innerfiltret med aktivt kol & fosfatremover.

Skulle om jag kunde backa bandet, borrat för sump dag 1.

Du blir otroligt låst till valet av t.ex. skummare och övrig teknik utan sump. Borra är mitt förslag, så slipper du upptäcka det efter ett tag på egen hand ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som blir sämre utan hål i karet och låst till viss teknik? Bara tekniken fungerar så gör det ingenting för min del om man är tvungen att använda ett litet utbud av teknik. Men om det är något som blir sämre är det ju en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sämre utbud, sämre kapacitet på t.ex. skummare, inte lika tysta skummare som de gjorda för sump, mer synlig teknik i karet eller hängandes utanför som förstör estetiken m.m.

Jag kör fortfarande mitt Juwel 180 liter men ska byta snart. Var ingen som helst fundering över om jag skulle köra med eller utan sump kan jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjihooo! Nu är akvariet och bänken köpt och hämtas någon gång nästa vecka :)

JonasW: Ahaa, hum... Just nu känns det som att jag kör på kortsiktigt tänkande ändå. Kanske att jag om några månader får ett citat från denna tråd med ett tillägg av "vad var det jag sa... ;)".

Då ju frågan vad jag ska ha för teknik i nu då. Enligt akveriehandlaren har finns det prylar från Juwel så att akvariet enkelt förvandlas från sött till salt.

Belysning: Jag sätter i 4 nya lysrör Juwel marine 15000 kelvin

Skummare: Antingen Juwel eller Tunze

Filter och pump: Orginal

Streamers: Tunze

Vad tror ni som har lite mer erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4 pumpar, två Tunze och två Kina med intervall. Jag kör med kol i skummaren och så gör jag lite vattenbyten när andan faller på. UOTE=msen;585504]Kul att att du har ett sådant kar och fått det att funka :) Vad har du för teknik i ditt akvarium för att få det hela att fungera mer än MCE600?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lottac: 3Wow, vilket snyggt akvarium du har! Tänk att det går att få det så med ganska så enkla medel :) Jag har kollat lite på din profil och några trådar du skrivit i och lärt mig en hel del om mitt nya akvarium. Jag har inga planer på att bli korallodlare utan bara ha lite roliga och vackra saltinvånare så det ska nog gå bra. Jag köpte ett 128 liters för ett tag sedan men växte ur det efter bara någon månad. Nu ser jag att man kan växa ur ett 450 liters också... ;)

Skummaren är beställd och det blev en Juwel 3.0 som hämtas på fredag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :smiley9: Det har funkat väldigt bra med mitt kar. Jag har ingen sump heller, har varit rädd för läckor.

lottac: 3Wow, vilket snyggt akvarium du har! Tänk att det går att få det så med ganska så enkla medel :) Jag har kollat lite på din profil och några trådar du skrivit i och lärt mig en hel del om mitt nya akvarium. Jag har inga planer på att bli korallodlare utan bara ha lite roliga och vackra saltinvånare så det ska nog gå bra. Jag köpte ett 128 liters för ett tag sedan men växte ur det efter bara någon månad. Nu ser jag att man kan växa ur ett 450 liters också... ;)

Skummaren är beställd och det blev en Juwel 3.0 som hämtas på fredag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet skrubbat och fint och så ska det där sista vattnet på botten som är så svårt att få ur ut. Men nu har jag fastnat i tankarna om vilken bakgrund jag ska ha? Om jag ska limma dit något måste jag ju göra det nu medan karet är torrt. Har ni några idéer på vad som hade varit snyggt i ett saltkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...