Gå till innehåll

ang deltec km 500 kalk reaktor


hbmannen

Rekommenderade inlägg

e de rätt att som jag nu gör, köra allt påfyllnings vatten direkt från osmos reserven in genom reaktorn, för att på så sätt ersätta ALLT avdunstat vatten??

och ska ja låta de droppa mycke eller låta de precis rinna ur den??

kör me en eheim 600/h pump

bör man ha nått kem hemma ifall PH skulle droppa nu när man kör igång reaktorn??

mycke tacksam för svar..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8-10L/dygn låter mer rimligt om du har ett akvarium på 1000L. Du kan använda den pump du har, men måste strypa den, använd en nivåvakt så sköter det sig själv. det skall droppa från din kalkmixer. Kalk i mixern höjer ditt PH, men en kalkreaktor sänker ditt PH-värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kört med en separat pump som startar några gånger varje dygn efter att mixern stått still å allt sediment laggt sig igen på botten

men en kalkreaktor sänker ditt PH-värde.

Nja detta beror väll på hur mycket Co2 som kommer med tillkaret. Har man den rätt inställd så borde det väll ej bli nått Co2 över som så sänker Ph mycket i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja detta beror väll på hur mycket Co2 som kommer med tillkaret. Har man den rätt inställd så borde det väll ej bli nått Co2 över som så sänker Ph mycket i karet

Man kan komma undan sänkningen av PH på olika sätt. Exempelvis kan man låta dropparna från kalkreaktorn falla en längre tid innan dom når vattenytan. Eller som du själv säger, använda mindre CO2…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkmixer höjer PH - kalkreaktor sänker PH (Även om man avluftar utvattnet och kör med minimal mängd CO2). Skulle PH:t på utvattnet hålla exempelvis PH 8.3 så har jag uppfattat det så att det lösta kalket riskerar att återgå till fast form? Detta har ni som har Aqua Cares kalkreaktor bättre koll på.....

Var försiktig med kalkmixer - det ska droppa - inte rinna! Håll koll på PH:t så det inte slår i höjden eller flukturerar (går upp och ner) allt för mycket! Sedan är det en fördel att köra den på timer även om du har automatisk vattenpåfyllning. Själv kör jag min 1 kvart i timmen under natten/förmiddagen för att få ett stabilare PH. PH:t sjunker naturligt under natten vilket man kan motverka med mixern. När man kör den en kort stund så kan man också låta den troppa intensivare - på gränsen till rinna vilket är en fördel om du har Deltecs mixer - kalciumhydroxiden löser sig effektivare vid kraftigare genomströmning. Men ökad genomströmning ökar även risken för PH-chock så var försiktig! Kan rekomendera en digital PH-mätare när du kör kalkmixer! Mitt akvarium hinner höja PH:t ca 1 tiondel under den kvart den går. Fungerar allt så har jag ungefär PH mellan 8,3 och 8,4 dygnet runt men då får jag köra mixern ett par kvartar under eftermiddagen och kvällen för att motverka att PH:t droppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...