Gå till innehåll

Läcker sandbädden näring?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Tycker nämligen att jag får dosera väldigt mycket kolkälla för att hålla nere värdena numera.. Har en dvärgkejsare, två clownfiskar, en blennid och en anthias i 140L. Nitraten ligger på 2.5ppm och fosfat är låg. Har ingen Hanna checker men ser inget som tyder på att det finns fosfat i vattnet..

Doserar 4ml nopox per dag.

Anledningen till mina funderingar är att idag var jag nere och rörde lite på botten och den var riktigt kompakt och full med detrit och annan grå geggig skit. Kan detta även va anledningen till att jag fått cyano på sanden på vissa ställen?

Tror jag får ta en dag och göra ett stort vattenbyte och samtidigt ta ut alla koraller från botten och sen suga rent sanden ordentligt!

Vad tror ni?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förekommer biologisk aktivitet i sandbotten. Bakterier bryter ner organiskt material. Restprodukterna från denna nedbrytning är bland annat fosfor och kväve (fosfor i form av fosfat och kväve i form av ammonium). Det är den här processen som stabiliserar ditt akvarium och bland annat ser till att en del näring går tillbaka. Om man inte exempelvis storstädar i sanden varannan dag så skall man akta sig för att röra upp sanden. Det finns en gyllene regel - åtgärda ingenting som inte är sönder. sandvändande fiskar och andra organismer rör sanden på daglig basis och påverkar inte på samma sätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du rekommenderar att inte städa sanden, eller iallafall inte allt på en gång? Sanden är inte speciellt tjock, kanske 2-3cm max.

Vett att man kan släppa ut svavelväte som är giftigt, men med tanke på tjockleken har jag trott att det knappast finns några nedbrytande bakterier där annat än de som även finns i stenen, dvs att sanden nu blivit mer som en ansamlare av det som inte går att bryta ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har nedbrytning av det organiska materialet - det du ser som skit är bakterier och bakteriemassa - inget annat. Även det glägg du kan se i ett filter som man tror är skit - är just det - bakterier. Tillsättning av kolkälla (för att få bort oorganisk näring i vattenkolumnen) ökar den bakteriella nedbrytningen (organiskt kol är en bristvara för bakterietillväxten) så paradoxalt nog så ökar produktionen av näring ut till vattenkolumnen från dessa bakterier men samtidigt ökar den produktionen av bakterier som tar direkt från vattenkolumnen som det verkar. sanden är ingen "ansamlare" utan ett bättre substrat för nedbrytning än vad den sk levande stenen är (större yta för bakterier att fästa). Eftersom du har ett tunt lager så är risken för anaeroba zoner med noll i nitrat ganska liten (förutsättningarna för svavelvätebildande)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ja självklart måste det vara så :) Men precis som du skriver så ökar jag ju själv på bakteriemassan i sanden genom att dosera kolkälla, men om jag inte doserar så ökar näringsvärdena. Betyder detta att jag matar för mycket? Det enda som tillfr näring till karet är ju via maten, jag tycker dock inte jag matar speciellt mycket, 2-3ggr/dag med pellets eller lobster eggs.

Det jag måste göra för att behöva dosera mindre kolkälla och minska mängden bakteriemassa i sanden kan enbart vara att mata mindre med andra ord?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paradoxalt kan du minska näringen i vattenkolumnen genom att öka på kolkällan (inom en viss gräns). Men ditt akvarium är på 140 liter matas upp till 3 gånger per dag - antalet gånger betyder inte så mycket - det är den det är den dagliga mängden som spelar roll. Testa med att minska mängden och kanske då och då ge fasen i att mata en dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...