Gå till innehåll

Dafnier


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

det finns särskilda preparat för att berika dem. Jag har aldrig testat med cyclop-eeze till dem (antar det är Daphnia magna du pratar om) men skulle tro att det skulle fungera bättre än jäst. Vad jag vet fungerar mycket bra är Sparcle Selco - på 90 talet använde jag deras dåvarande produkt för odling av Daphnia magna - fungerade utmärkt och gav inte de nackdelar som jäst gör.

Annars tar du en plastpåse av typ självandande (tror Akvarielagret har dem fortfarande) - pissar några droppar - fyller med vatten och hänger upp den i solljuset - prima dafniefoder efter ett litet tag :)

En produkt som är bra för berikning är Selco S.presso.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns särskilda preparat för att berika dem. Jag har aldrig testat med cyclop-eeze till dem (antar det är Daphnia magna du pratar om) men skulle tro att det skulle fungera bättre än jäst. Vad jag vet fungerar mycket bra är Sparcle Selco - på 90 talet använde jag deras dåvarande produkt för odling av Daphnia magna - fungerade utmärkt och gav inte de nackdelar som jäst gör.

Annars tar du en plastpåse av typ självandande (tror Akvarielagret har dem fortfarande) - pissar några droppar - fyller med vatten och hänger upp den i solljuset - prima dafniefoder efter ett litet tag :)

En produkt som är bra för berikning är Selco S.presso.

MVH Lasse

He, he, he...du har dina knep. Ska kolla upp dina förslag. Jästen var inget vidare och syftet var enbart avkomma för mätning avseende på olika miljöbetingelser. Men odling är kul och går det att bättra på näringsinnehållet är det en fördel. Odlingen ska vara enkel att sköta, vilket är tanken i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir gott om fytoalger i den blandningen. drev 4 st 1 kubkis cylindrar med urin som näring, belysning ovanifrån. De var mörkgröna. En gång tog jag 10 dafnier, lite urin och 2 liter vatten i en sådan självandande plastpåse - hängde upp den i taket i ett växthus. Under en hel sommar fungerade det som ett slutet system och populationen ökade lite grand

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se bara till att luftbubblorna inte är för små (ingen sten) och inte för kraftiga - speciellt om du skall ha dafnier i kärlet. En bra ide är att göra en liten mammutpump som pumpar från botten och ut i ytan. När produktionen blir stor så kommer koldioxiden vara begränsande. Genom mammutpumpen ökar du ytan för luftens koldioxid att komma ner i vattnet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vinkla röret så att halva utloppet ligger under vattenytan, halva ovanför. Lämpligt med en 90 graders böj. Ja - mammutpump är en luftdriven pump där luften kommer in i ett rör nära botten. air lift är det engelska uttrycket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fallet med de stora cylindrarna - de var 2 meter höga - så placerade vi ett 16 mm rör längs med ena sidan. Slutade cirka 2 cm över botten och så hade vi ett pumphuvud som satt i andra ändan - med utsprutet ca 3 cm under vattenytan. Vi märkte att vi fick en viss tjocklek av algerna (koncentration) men sedan var det stopp. Vi började då på försök bubbla i luft i cylindern och kunde på så sätt läsa av en större koncentration. Vi belyste ovanifrån och cirkulationen med pumphuvudena gjorde så att algerna med jämna mellanrum kom upp till ytan och belystes med 400 W MH. Vi lämnade idén med att belysa från sidan pga att det då blev en beläggning av fastsittande alger som hindrade ljusinsläppet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ljuset belyser behållaren är värt att tänka på. Jag vill ju gärna ställa behållaren i närheten av ett fönster och på så sätt dra nytta av dagsljuset. För att få behållning av dafnier odlingen krävs någon mån av skötsel (vattenkvalite och algskrapning av glas). Vi kanske redan pratat om detta men tolkat det olika gällande matning av dafnier. Jag vill ha odlingen av phytoplankton i separat behållare och dafnier för sig men det kanske bara är onödigt krångel? Skötseln av båda behållarna skulle i sådant fall ske på likvärdigt sätt. En annan fråga-behöver dafnier kulturen förnyas efter några generationsväxlingar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall separera - om du inte gör det så kommer dafnierna föröka sig så fort så att algerna försvinner. Fast vi hade självrinning av dafniervattnet i ett 2 meter långt rör med ca 20 cm fall lyckades några dafnier ta sig upp i cylindrarna och då var det högst 5-6 dagar innan de mörkgröna behållarna var kristallklara :) Efter att det inträffat några gånger slängdes en guldfisk ner i varje cylinder. den var effektivare att äta dafnia än vad dafnierna var att reproducera sig. Om du doserar in nytt vatten kontinuerligt i algtanken och låter överskottet rinna ner i dafnietanken så matar du rätt regelbundet. Näring och vattenmängd måste anpassas så du får en jämn grön färg.

I dafniekollonin kollar man med jämna mellanrum efter individer med svarta fläckar på bakkroppen - det är viloägg och visar på att det har bildats hanar. Blir populationen med viloägg större än 5 - 10 % så är populationen nära en krasch. främst är det foderfrågan som styr - men även temperaturen. Det kan löna sig att ta ut lite dafnier då och då och inte driva de populationerna för hårt - begränsad matmängd men att man tar bort överskottet och håller populationen på en relativ låg nivå. På så sätt kan man hålla samma klon igång under många år. Vid intensiv odling - en krasch per år är inte ovanligt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...