Nicke7 Postat 4 mars 2014 Postat 4 mars 2014 Tjena!!Jag är äntligen en saltvattensakvarist.En ny sådan, 3 månader gammal.kör på ett Lido 120L, 25kilo vacker sten i en fin fin rund hög.jag har höga nivåer av nitrat ca 20 och fosfat 0.3.. Pågrund av att jag tillsatt det av misstag, (hoho)Alla invånare jag har köpt från vecka 4 lever.djur: 10 turbosar, och ett 10 tal småttingar som måste ha föds i akvariet, en liten sjöborre som kommer från stenen, ormsjöstjärnor, borsmaskar. ett gäng sjöstjärnor, sanderimiter och en rödbenad. 3st peppermint (vuxit minst 1cm på 3veckor) och en snäll sammetsclown .koraller: (dummt ja vet nu) men vad gör man inte när man står framför en nyimport koraller, dregel!acropora validaacropora (Green slim)seriatpora caliendriumen fin grön gonioporaen euphyllia ancora som mår kanon och lite olika knapparoch mycket annat smått o gått från stenennurå, första frågan!ska jag sänka näringsvärdena fort,mittemellan,långsamt?vad mår korallerna bäst av?lite tips här tack Citera
Mr_Ewing Postat 4 mars 2014 Postat 4 mars 2014 Långsamt!!Jobba ner det med nopox.Då kan du ha lite koll på det med. Citera
Mr_Ewing Postat 6 mars 2014 Postat 6 mars 2014 Du kan använda lantanklorid med, men det är en ganska farlig metod då den är så ruggigt effektiv.Eftersom du har hög nitrat med så tror jag mer på att köra med NOPO-x - den klipper både nitrat och fosfat. Citera
Nicke7 Postat 9 mars 2014 Författare Postat 9 mars 2014 Japp jag håller mig till no3:po4-X.men jag blir lite fundersam endå, första inlägget jag skrev, så kunde jag ju mäta 20 i nitrat och höga fosfat.Idag 4 dagar senare, ligger nitrat på ca 6-7 (saliferts test) lite väl snabbt, lr är det normalt?för 2 dagar sen droppa jag i en halv dos Ultra phos 0,04. idag har jag knappt mätbara värden av ph4, tycker även det har gått galet fort?Angående aktivt kol, min goniopora reagerar kraftigt negativt på det, inom loppet av 10sek så såg den för taskig ut, normalt det med?Å så det jag grubblar mest över, varför får jag inga alger? mycket frågor, men det är himla skojj!! Citera
Nicke7 Postat 9 mars 2014 Författare Postat 9 mars 2014 Bjuder på en nyvaken goniopora utan aktivt kol Citera
Mr_Ewing Postat 9 mars 2014 Postat 9 mars 2014 Kan vara så att din sten binder en hel del fosfat så har i början. Citera
Nicke7 Postat 9 mars 2014 Författare Postat 9 mars 2014 okey! 15kg av stenen var "begagnad", allså inkörd och fullt belyst, 10kg kom direkt från havet, blöt o fin! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.