Gå till innehåll

Vad är en crash?


msen

Rekommenderade inlägg

Jag läser lite här och där på forumet om något som kallas för crash, men fattar inte riktigt vad det är. Det verkar jättefarligt då en del skriver att de behöver nya levande stenar och ny levande sand etc. efter en crash. Är det så att allt levande i akvariet dör vid en crash? Hur uppkommer de? Hur förhindrar man dem? Är det vanligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du tror så är det när mer eller mindre allt dör.

Orsakerna är lika många som det finns akvarier.

Man undviker det generellt genom att sköta sitt akvarium efter konstens alla regler, men det är ändå ingen garanti. Om t.ex en anemon strimlas i en pump så dör ofta allt, det räknas till en crash med.

Nej, det är inte så jättevanligt att kar bara crashar hit och dit, ofta är det något bakomliggande, antingen kemiskt eller tekniskt.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite av en generell term för totalt/omfattande haveri av någon form, hur omfattande det är och vilka åtgärder som krävs varierar oftast rätt mycket.

Ett SPS kar som körs med nära naturliga värden kan vara väldigt känsligt och en påtaglig diff på vissa värden kan då "krascha" karet, vilket oftast innebär total eller stor förlust i korallpopulationen.

Karet kan oftast fås tillbaka till "normaltillstånd" relativt enkelt men då får man börja om med nya koraller osv...

Annars kan man ställa till det med metaller etc och då börjar vi prata förgiftning och eventuellt ny sten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, lite som jag misstänkte då. Låter lite skrämmande. Om man bara kör levande sten, levande sand och djur och kanske lite mjuka koraller minskar kanske risken?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mitt 170 liters va väldigt nära total crash (alla koraller dog fiskarna klara sig värdena var urusla så fiskarna borde i teorin dött) när ja va utomlands feb 2012 o akvarievakten (trots instruktioner både visat och skriftligt hur svårt kan de va liksom)mata fiskarna me nästan en halv!!! burk fiskmat på 2 veckor o dessutom inte fyllde på vatten ordentligt eller tömde skummarkoppen (vattnet nådde ändå inte upp för att den skulle fungera) var iallafall väldigt grönt när ja kom hem har fortfarande en del problem med alger (bubbel o håralger) i detta ibland inte extremt mycket men mer än i mina andra akvarier. Bytte sand (ville ha annan ändå) men borde kanske bytt en del sten med fast akvariet funkar ju illafall igen till o ha fiskar o LPS-koraller i så ska inte börja pilla me sånt i onödan känner jag.

Nu kör ja det med väldigt enkel teknik (ingen sump bara plats till skummare o cirkulationspumpar) o inte mycket tillsatser så det skulle säkert gå o få det i mer showkvalité igen än vad jag har på såhär pass lång tid.

Men de ä faktiskt inte så farligt värst är att man blir av med det som dör men det går alltid o fixa igen.

Om en mjukkorall drabbas av nått o löser upp sig kan man få en crash, likaså om en fisk dör o ligger kvar nånstans bland stenen o ruttnar (puttsarräkor brukar va snabba på o käka i sig döda fiskar så ibland kan de va svårt o veta om fisken ligger kvar eller är uppäten), man kan aldrig helt skydda sig mot en crash men ser ingen orsak till att oroa sig innan det händer och om det skulle hända är det ändå inget o få panik över utan det är bättre o först hitta orsaken till crashen se om nått fortfarande lever bland stenen o sen tänka igenom sina handlingar annars blir det bara mer fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...