Gå till innehåll

Perconon gibbesi


Peckoltia

Rekommenderade inlägg

Har någon erfarenhet av dessa krabbor här?

Jag köpte ett par hanne och hona men har läst att de ska vara hopplösa på att ta fisk när de blir vuxna, gäller de alla eller är det olika från individ till individ?

Jag har precis startat upp mitt första saltkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ger du din att äta förutom att de äter alger och hur stor är den?

Jag köpte dem för jag tyckte de var vackra, de är ännu de enda invånarna i karet :)

Den äter vad fiskarna får, det vill säga tinat frysfoder av olika slag. Tror också att den tar pellets. Den är kanske 8-9 cm från sida till sida, ben inräknat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då vet jag, min hanne dog tyvärr så har honan kvar ska beställa en ny hanne imorgon, nog är det så att om man vänder på dem och jämför bukplåtarna så ser hannens ut som ett upp cochned vänt V meddans honans bukplåt är vidare? :)

Då var det som jag trodde de blir inte mycket större än vad de är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då vet jag, min hanne dog tyvärr så har honan kvar ska beställa en ny hanne imorgon, nog är det så att om man vänder på dem och jämför bukplåtarna så ser hannens ut som ett upp cochned vänt V meddans honans bukplåt är vidare? :)

Japp, åtminstone generellt för alla krabbor, tror knappast att P. gibbesi är annorlunda. Aldrig kollat min, tanken slog mig inte när jag skaffade den och nu skulle jag behöva riva hela akvariet för att få tag på den...

Ändrat av Rasmus Pedersen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en som har flyttat till sumpen,

Var bort rest i en vecka när jag kom tillbacka saknade jag en liten fisk.

samma nat krabban hade fångat en firefish och håller på att äta den.

jag skyller inte på krabban , om man är hungrig så tar man första bästa :)

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har hört att de kan ta små fiskar men hur små eller snarare hur stora i cm?

Nästa vecka får jag hem eremitkräftor och pepparmintsräkor och så har jag tänkt mej någon mindre fisk med, senare blir det anemoner men jag måste köpa mej en bättre belysning först denna tror jag det blir :)

http://www.tritonakvarium.se/maxspect-razor-nano-60w/3110-0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Max razor är bra men dyr, jag köpt en sånt mindre än halva priset än Maxrazor

http://www.marineaquariumsa.com/reef-aquatics/44636-the-reef-aquatics-intellisun-led-review.html

jag kan säga mina koraler växer snabbt, snart jag måste börja fragga, hade 1 anemone nu har jag 5st.

eftersom du bor i GBG du är välkommen att komma förbi och titta.

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är ju betydligt billigare men den måste ju hänga i taket och det blir svårt att fixa före min del :)

Har du något annat förslag på billigare bra belysning som funkar även till anemoner och eventuellt koraller?

Förresten funkar det att mata med krossade posthornssnäckor med?

Jag kommer gärna förbi någon dag :)

Mvh

Anja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

min är ej hängde på tacket heller, det finns en Plexi företag i Mölndal för 100Kr fick jag en ställning som ser ut som denna

http://reefbuilders.com/2012/01/02/radion-arched-mounting-bracket/

du är välkommen att komma förbi, jag har några fraggar du kan få för att börja med, titta på mina inlägg

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56751-Nytt-Projekt-Rio-125

Jag har ej testat med snäckor men jag har fryst räckor från Ica , en gång per vecka, tinar jag en räcka och mata dem, den största kan äta en hel räcka :)

Bara sänd en PM när det passar och kom och titta på Ljus och Koraler.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...