Gå till innehåll

Varför en Apex?


Rekommenderade inlägg

Sitter och planerar för diverse uppgraderingar här och där. Planerar ett inköp av en Kore5 Pro doserpump.

Har en :

Radion XR30w och två Tunze 6095 med wavecontroller.

Så varför ska jag då köpa en akvariedator för 6000kr när allt jag har är styrbart?

För salt, ph och orp?

Kan vara så att jag missat dom STORA fördelarna med en modern akvariedator eller har dom missat att det mesta styr sej själv nu förtiden: ler:

Vatten på golvet larm och foderautomat för 6000kr är rätt dyrt!

Bara kul att se vad ni tycker och vad jag kan ha missat!?

God afton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom STORA fördelarna är väl rätt svåra att hitta. Det är väl mer en nice to have pryl.

Jag använder min:

1. Som ATO - sparar man 1500kr på en tunze 3155.

2. För automatisk påfyllning av osmos tunnan - sparar man 1650kr på en tunze 8555.

3. För semi automatiska vattenbyten (måste ändra två kranar och trycka på en knapp så inte helautomatiskt) - ingen aning vad detta skulle kosta utan akvariedator, men en hel del antagligen.

4. Som uttagslist där man kan bryta varje uttag för sig - sparar man nåra hundralappar.

5. För att larma och stänga av pumpar vid för hög nivå i sumpen.

6. För att stänga av skummaren om skummarfacket går torrt (utloppet på skummaren går ut i ett annat fack).

7. För att sätta feed mode på ALLT samtidigt utan att gå till sumprummet och trycka på en massa knappar.

8. För att mäta och logga temperatur, ph och strömförbukning - hade väl kostat runt en tusenlapp att ha separata mätare för det.

Så jag hade antagligen köpt lösa prylar för lika mycket som jag betalade för apexen ändå och med den så får jag allt i samma gränssnitt och kan använda värdena från tex temperatur för att göra saker som att larma och stänga av. Allting blir lite smidigare helt enkelt, jag är väldigt nöjd med inköpet hittills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar min Apex av flera anledningar.

1. Kontinuerlig mätning gör att man lär sig mer om akvariet, hur värdena varierar över dygnet och över tiden.

2. Möjlighet att ställa in scenarion som kan spara MASSOR av pengar av liv, till exempel att stänga av en doppvärmare som hängt sig eller doserpump som strular.

3. Mer avancerade styrmöjligheter till Tunzen. Olika program vid olika tider/scenarion

4. Koppla samman funktioner. Till exempel att bromsa returpumpen och därmed ytavrinningen strax innan matning så att matar hamnar i akvariet istället för i sumpen. Eller att stänga av skummaren vid dosering av spårämnen... Osv osv

5. Sinnesro! Du kan vara i sommarstugan eller på semester i Thailand och ändå ha koll på akvariet och till och med justera en del grejer. Du behöver inte ens logga in utan Apexen skickar ett meddelande till dig om ngt skulle vara fel.

Själv är jag just nu extremt nöjd med att kunna se vad för effekt på pH och Orp-värdet jag får efter att ställt in nytt program på Tunze pumparna och trimmat in skummaren. PH-snittet har ökat med cirka 0,1 och Orp gått från låga 300 till bra 400.

Alltså en rolig leksak som faktiskt gör nytta och ger kunskap. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha! Precis vad jag tänkte. En kul grej som inte är värd pengarna om man inte äger en akvarieshop;)

Njaeee... inte precis så jag menade. :)

Jag tycker det är en kul grej som faktiskt kan vara värd pengarna eftersom den både gör nytta och kan förhindra en massa potentiella katastrofer. Det är absolut ingen måste-grej, men ändå en väldigt bra att ha-grej. Och har man väl testat så vill man absolut inte vara utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaeee... inte precis så jag menade. :)

Jag tycker det är en kul grej som faktiskt kan vara värd pengarna eftersom den både gör nytta och kan förhindra en massa potentiella katastrofer. Det är absolut ingen måste-grej, men ändå en väldigt bra att ha-grej. Och har man väl testat så vill man absolut inte vara utan.

Jo, jag förstår det. Men det är så mycket man vill ha. Jag menar en batteribackup? tråkigt? Ja! Viktigare än en Apex? Ja! Tråkigt att köpa? Ja!

Apex= kul!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...