Gå till innehåll

Dags för kirurger, vilken ordning?


Rickard

Rekommenderade inlägg

Har nu kört mitt första och nystartade 375-liters kar i snart 2 månader, aldrig sett någon nitrit och endast haft spårmängder av nitrat. Har fortsatt en del fosfat trots Rowaphos, kanske därför jag har en ganska kraftig växt av stora, gröna makroalger. Antar att de blir mums-mums för olika kirurger?

Har sedan tidigare 2 ocellaris-clowner, 6 gröna chromis samt några räkor, och tänkte nu skaffa en eller två kirurger.

Tänkte kolla i vilken ordning man skall introducera gul resp. palettkirurg? Är det ett absolut måste med UVC för båda sorterna? Blir det extra stress att köra ner dom (inte samtidigt) i ett karantänkar?

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte rekommendera en burk med kirurger utan U-v, dom flesta vanliga dödliga

akvarister åker på prick i varierande grad vid introduktion av t.ex hepatus,lineatus,achilles och leucosternon mfl.

några utav "sätta i sist" kirurgerna är:lineatus,sohal,tennenti och dussemieri, men det finns säkert fler!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...