Gå till innehåll

Tips på ny skummare till Lido 200


Rekommenderade inlägg

Tips på skummare till ett juwel Lido 200 liters kar. Har juwel 3.0 skummare nu den funkar väl men har aldrig varit riktigt nöjd funderar på om man skulle köpt en ny kikat lite på tunze modellerna. Har ingen sump och kommer inte skaffa någon till detta kar. Kommer köpa ett större så småningom och göra om detta till fraggkar med tiden.

Även kikat lite på påhängda skummare men har inte riktigt fastnat för dessa men skulle få mer plats i burken ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydor slim skim rek jag ! . snygg tyst och bra !

Annars tunze 9004 .

påhängsskummare Mce 600 som är otroligt bra !

Jag har nog med mina impulser kört en ca 10 olika skummare min erfarenhet av dom är att ingen av skummarna som säger sig ha en ytavrinningsfunktion har detta .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
aquarium system skimm 800 tittat på den?

Kolla precis på den. Har dock reda. Hunnit beställa en tunze 9004 för min juwelskummare har inte fungerat som den ska på två veckor trots jag har rengjort den. Så låter den rätt mycket så lessnade så nu åker den ut. Hoppas tunze 9004 är bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var noga med att hålla vattennivån jämn annars skummar den inte som den skall och den får svårt att ta bort filmen på ytan åt dig bra köp enligt mig mvh Ola.

Tackar för svar.

inga problem att hålla vattennivå kör osmolatorn från tunze också.

är det markerat vart man ska ha vattennivån eller får man testa sig fram?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har installerat i skummaren ikväll och blev glatt överraskad hur tyst den är. och bättre blir det väl då den blir lite smutsig. Dock lite svår inställd den skummar på rätt mycket nu. har ej sprypt luft slangen något. flyttar ni upp era eller justerar ni på slangen om dom skummar lite för blött?

betydligt mycket bättre än juwel skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack ola ska försöka mecka lite mer med den imorgon :P måste skaffa lite mer sten blev ett stort hål i revet där gammla skummaren var. dock bara nån till liten för att få revet stadigt så den inte rammlar ner någon sten :P

Mvh Matthias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag minns så har inte tunze 9004 något "streck" bara 9002 men jag kan ha fel . Det är bara att sätta den i den nivån du vill ha lätt att se så länge den kan ta vatten igenom "kammen" som sitter ihop med koppen.

Jag hade alltid luften Max öppen sen ställde jag den med att höja sänka själva skummaren! Men låt den gå några dagar så den bildar sig en "fet" hinna invändigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en markering på baksidan av skummaren, den sidan som sitter imot glaset. Ganska högt upp dock kan inte jag följa den markeringen då den skummar dåligt då, jag har den precis så att ytavrinningen är över ytan funkar bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...