Gå till innehåll

Tips önskas ! Förstärkning av front i möbel.


Majki01

Rekommenderade inlägg

Tips finns det gott om här det vet jag :) någon som har en bra lösning för mig för att kunna undvika att ha förstärkningen jag har satt nu mitt i fronten . heqe9e6y.jpg

Vill kunna ersätta den vite så att jag får fri gång in framifrån i karet ! Alla tips är bra tips ! Trött på att mecka möbel nu så idéerna kommer inte självmant !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade satt den balken du har nu i ena kanten intill gångjärnen, sen en likadan på andra sidan och sen en tvärgående i samma grovlek under skivan som karet står på så att den tvärgående vilar på de stående "stolparna". Så har jag gjort i mitt IKEA-skåp och det funkar klockrent.

På det viset får du vikten från karen via skivan, via tvärbalken, via stolparna via bottenskivan och ner i benen som står mot golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

a5evusyh.jpg

Så istället för att ha dom 2 i mitten kan jag flytta fram dom till fronten och sen dra en upp till som du skriver ? Eller jag borde sätta 2 längst bak i hörnen med ?

Har en längst bak 7ady9y6u.jpg

Som går från skivan uppe helt igenom möbeln ner i golvet som ett extra ben också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ändra mig, kom på nu att jag hade tänkt att ha det så, men när det väl blev dags att montera ihop det så skruvade jag fast tvärbalken från utsidan istället och monterade sedan på täckskivor på så man inte såg skruvskallarna. Men kan du inte göra det så hade jag nog valt att göra som jag skrev från början. Kan ta någon bild ikväll och lägga upp så ser du hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänster sida av insidan av skåpet, jag har förstärkt skåpet med 10mm plywood invändigt på alla sidor utom dörren, i övrigt är det en 10mm extra förstärkning som jag sen har målat med vit snickerifärg och tätat med latexfog innan och efter målningen.

post-1377-14468932987094_thumb.jpg

Höger sida, här ser du hur det ser ut på den sidan. Tvärbalken som sitter i taket ovanför dörren är alltså skruvad från utsidan rakt in i balken med 5 skruv på varje sida och sen är den även fäst uppifrån under skivan som karet står på.

post-1377-14468932987422_thumb.jpg

Har du fler frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ändrade lite ikväll. Och jag med mina 100 kg plus kan hoppa på möbeln n utan att den sviktar så ca 250 kg sedan utdelat på hela toppen istället borde ju inte va problem ?

Jag ändrade balken uhydu2u6.jpg

Satte den upptill istället borrade ner igenom bänkskivan och sen utifrån och in i den med rejäla 10cm skruvar ! Kört hela skåpet invändigt med båtlack :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar :) du kan inte ta en hel bild på skåpet ? Skicka i pm om du inte vill ha det öppet för alla :) .

Har du någon "luft" in i skåpet ?

Med så många sladdar som ligger i en hög så blir det inga bilder alls. ;)

Skämt åsido, det kommer att bli bra som du gjort det, tänk på att glaset inte sviktar speciellt mycket, isf skulle ju hela framrutan släppa från botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar :) du kan inte ta en hel bild på skåpet ? Skicka i pm om du inte vill ha det öppet för alla :) .

Har du någon "luft" in i skåpet ?

Jag satte en 125 mm fläkt som suger ut luft ur mitt skåp sedan har jag ca 20 mm fritt runt om skåpet så det kommer in luft också mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...