Gå till innehåll

Sump höge än akvarium?


PickoLA

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 340 liter akvarium som står mot en vägg och det är en klädkammare på andra sidan väggen. Bänken är ganska låg med två skåp som bara är 34 cm höga så där får jag inte in min skummare.

Min tanke är att ställa en sump på en hylla i klädkammaren och pumpa vattnet från en ytavrinningsbox och låta vattnet rinna tillbaka. Jag tänkte ta bort golvlisten och göra hål där så är det bara att sätta tillbaka listen om man vill återställa.

post-8300-14468933013233_thumb.jpg

Vad tror ni om det allmänt?

Vilka dimensioner tror ni man bör ha? Flöde, höjdskillnad, rör/slangar och pump? (förstår att dessa är beroende av varandra)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir blött på golvet om pumpen skulle lägga av. Tömmer ju hela sumpen i akvariet med hävert som på bilden

men placeras den högre upp så gör den ju inte det men då får du inte igång hävert när det stannat och sugit in luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att lösa.. En nackdel dock är att just höjdskillnaden bestämmer återflödet till karet.. Liten skillnad = litet flöde..

Om du sätter röret som går ut från sumpen betydligt högre upp i sista facket så får du högre flöde pga höjden givetvis.. Det gör ju inget om sista facket har en högre volym.. Utgången behöver ju inte vara nära botten , dock under sista bafflens kant..

Sen ser du till att slangen på pumpen inte kan tömma sumpens första fack genom baksug..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blir det där Manne? Det är väl ändå den geodetiska höjden ovanför mynningen till avrinningen i kombination med fallhöjden som avgör vilket tryck du har i röret? Dvs gicet konstanta nivåe på ytorna så spelar set ingen roll.

Jag ser inga problem med detta, det är bara tvärtomförfarande, gör en vanlig avrinningsbox i sumpen, dimensionera den för valt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har så här i ett större system. Funkar okej. Bara som de tidigare sagt, att se till så att det inte rinner över vatten nånstans om strömmen går(dvs slangutlopp vid ytan och avrinning).

Sen har vi kopplat på slangen från avrinningsboxen till sumpen direkt till skummaren, så allt vatten som går genom sumpen passerar först skummare. Men det beror ju på vilken typ av skummare du har.

Flödet får du kanske testa dig fram, vad som är max. Och sen akta så det inte kan bli luftfickor i avrinningsröret(sätt t-rör i den sista böjen ned till akvariet).

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Slangen till sumpen tänkte jag skulle sluta över ytan i sumpen för att slippa hävert tillbaka. Ritade i excel så det blev lite som det blev.

Att jag satte returen långt ner var för att om motståndet i returslangen ökar av någon anledning ser man en höjd nivå i sista facket.

Funderade på att sätta skummarpumpen i ett första fack och utlopp i nästa för att skummaren bara ska få vatten från akvariumet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...