bliper Postat 6 augusti 2014 Författare Postat 6 augusti 2014 Nu var det bra länge sedan jag skrev något här! Har hänt hur mycket som helst sedan sist, men det kommer jag ta upp i en ny tråd som jag kommer skapa under "mitt akvarium" istället. Får väl se när jag får tid till detta då, men jag kan lova att det blir långa utdrag och mycket bilder! ;-)Tillsvidare kan jag bjuda på en liten bild från ikväll! Citera
Ingemar Postat 5 september 2014 Postat 5 september 2014 Mycket intressant läsningHar ungefär samma funderingar som du. Funkar owerflowen bra. Slipper du microbubblorna nu? Startat upp ett 450 l utan sump med samma skummare som du. Körde tidigare ett mindre med inbyggd sump och där hade jag inga problem med microbubblorna. Citera
bliper Postat 5 september 2014 Författare Postat 5 september 2014 Ja overflowen funkar klockrent. Tyst som en mus och svärjer en hel massa vatten!hmm ja microbubblorna har minskat rejält, men finns fortfarande kvar tyvärr.. Verkar som om det är ett vanligt fenomen på dessa. Citera
Ingemar Postat 5 september 2014 Postat 5 september 2014 Jag har kollat skissen på original länken men funderar på vad som hindrar att det inte svämmar över pga hävertverkan. Är det placeringen av T röret som hindrar detta? Väldigt snyggt kar du har förresten :-) Citera
bliper Postat 5 september 2014 Författare Postat 5 september 2014 Menar su svämmar över i sumpen?i så fall är det placeringen på det tjocka akrylröret som bestämmer nivån i karet. Där skårorna i röret slutar, där slutar det också att rinna ner. Sen när strömmen är tillbaka och returpumpen börjar pumpa upp vattnet igen, rinner det ner över kanten i akrylröret igen, och då startar häverteffekten automatiskt. Citera
Ingemar Postat 6 september 2014 Postat 6 september 2014 Hur fungerar det med öppningen längst ner i tjocka röret. Är det ingen risk att det vattnet som kommer in där rinner ner i sumpen och svämmar över? Citera
Ingemar Postat 6 september 2014 Postat 6 september 2014 Nu har jag kollat igen och om jag förstår rätt så är ditt tjocka rör tätt i botten? På originalet ser det ut som det är öppet i botten därav min fundering på översvämningen. Jag tror jag skall bygga en lika dan. Det verkar smidigt. Citera
bliper Postat 6 september 2014 Författare Postat 6 september 2014 Ja precis! :-) ja det tycker jag! Men ang kulventilen så köp kärna en man snurrar på istället. Denna är väldigt svår att ställa in. Det går, men lite bökigare. Kommer nog att byta ut min. Citera
bliper Postat 7 september 2014 Författare Postat 7 september 2014 Nä, köpte det på aquaristic.netmen biltema har nog me. Annars typ valfri VVS firma :-) Citera
bliper Postat 7 september 2014 Författare Postat 7 september 2014 20mm på rören och 50mm på akryltuben Citera
Ingemar Postat 8 september 2014 Postat 8 september 2014 Ursäkta alla frågor med de kommer allteftersom. Jag tycker det ser bra ut och skall försöka bygga ett likadant. Hur kraftig returpump har du. Köpte du även backventilen på samma ställe. Citera
bliper Postat 8 september 2014 Författare Postat 8 september 2014 Bara att fråga på. Därför vi har ett forum ju!Jag har 2000l returpump. Allt är köpt på samma ställe. Citera
Ingemar Postat 12 januari 2015 Postat 12 januari 2015 Hejsan. Jag har tyvärr inte haft tid att bygga mitt ex men tänkte ta tag i detta nu. Fungerar din fortfarande lika bra. Mvh Ingemar Citera
bliper Postat 29 januari 2015 Författare Postat 29 januari 2015 Ja det funkar bra, men jag kommer flytta i mars, och då ska hela systemet byggas om Citera
bliper Postat 4 juni 2015 Författare Postat 4 juni 2015 Ja då var det ju väldigt länge sedan man skrev någonting här. Så tänkte att ett uppföljande kunde vara på plats.Vi har nu flyttat, och karet är på plats. Vid flytten så passade jag även på att borra karet för avrinning, då det var väldigt svårt att ställa in flödet med min DIY lösning. Dessutom blev det ju väldigt mycket snyggare!brottas just nu med cyano. Tror att det är en kombination utav flytten och nytt vatten. (Egen brunn, och dåliga filter i osmosen)Fick förmodligen en väldigt skev balans mellan fosfat och nitrat när jag flyttade karet. Håller för tillfället på att brotta ner värdena till acceptabla nivåer. Dessutom är karet helt och hållet mörklagt i några dagar framöver, så får vi se om det ger med sig. Sista mätningen säger Fosfat 0,08ppm och nitrat ca 8-10ppm. Funderar på att börja tillsätta cyanoclean efter dessa dagarna, för att förhindra att cyanon kommer tillbaka. Kommer ta lite bilder på allt det nya när karet är avtäckt igen. Har dessutom fått ett helt dedikerat sumprum, och lite annat smått och gott!Kommer dock starta en ny tråd för det. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.