Gå till innehåll

Bygga bänk som klarar 1500kg


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Håller på och funderar inför att snickra bänk till mitt nya kar. Är det någon som har koll på vad som krävs och vilka dimensioner man bör använda?

Bänken ska vara 2780mm lång och 80cm djup. Har tänkt klämma in 4st av Ikea's 60cm breda köksskåp (ingen sump under karet) i konstruktionen.

Min tanke var att bygga en sockel i 45x95 reglar och sätta skåpen på dem. Mellan varje skåp så bygger jag ett regelverk med krysstag i 45x95 och sätter inåt, avslutar med dubbla regelverk på sidorna. Så det blir alltså 7st regelverk som ska bära allting, ikea skåpen ska inte bära någon last. Ovanpå detta tänkte jag lägga en 40mm laminerad mdf skiva för att sprida lasten.

Tycker det borde räcka, men å andra sidan vet jag inte nånting alls om träkonstruktioner. Nån som har koll och vill hissa/såga? :)

Usel skiss på bänken uppifrån:

post-7095-14468933061009_thumb.png

Usel skiss på regelverket från sidan, tänkte alltså göra 7 såna här och sätta på sockeln med ca 60 cm mellanrum.

post-7095-14468933061087_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har funderat på det men det är lite smidigare att bygga på plats när man ska ha allt i våg. Stålkonstruktion måste man ha ställbara fötter på som kommer att paja parketten om man vill flytta det sen plus att det blir mer invecklat att bygga in ikeaskåpen snyggt i konstruktionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest att du kunde ha sockeln undertill som du sa, sen dessa mellan sockeln och din laminatskiva sedan ovanpå.

Men jag misstänker att du har mätt ut karet efter denna konstruktionen, och då blir det svårt att ändra på det och samtidigt få det snyggt. :)

Jag tror dock inte at du kommer att ha några problem om du bara låter allting byggas ovanifrån så att säga, att de bitar som är överst ligger ovanpå underliggande bit. Alltså inte snedkapa bitarna utan låta vikten gå rakt ner genom materialet.

Svårt att förklara.. :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väggar på sidorna, visserligen bara reglar och gips på ena sidan så jag kanske får klämma in nåt krysstag på det hållet också. Är med på hur du menar lagge och så är tanken att bygga det. Men det låter ju bra att det är fler än jag som tycker där borde finnas marginaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar jag din ritning rätt så känns det rätt men även snesträvor på baksidan så sidorna inte rasar är bra. Tänk nu på att höjden på regel bär mera än tjockleken. Mina reglar till uteplatsen med 5.5m spänn och 45x190 tål 2ton innan de knäcks. Många fall är det momentet som är problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...