Lunka Postat 29 mars 2014 Postat 29 mars 2014 Har letat här men inte hittat, nämligen precis vad som krävs för att odla Rotifers och hur det funkar, är helt ny på det och tanken är att jag skall ha det till mina clownyngel1: måste jag odla plankton med?2: Grönvatten? 3: Måste man köpa nytt efter ett tag eller kan man hålla liv i det hela länge? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Edward Postat 29 mars 2014 Postat 29 mars 2014 Rotifer finns att köpa fryst, men ska man odla så måste du även odla phytoplankton. Citera
Lunka Postat 29 mars 2014 Författare Postat 29 mars 2014 Ok. Har beställt frystorkat men har läst att det är mindre chans att lyckas och att det skiter ner vattnet mycket när man skall mata så ofta till yngel Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
akutmottagning Postat 29 mars 2014 Postat 29 mars 2014 http://www.mikromarine.se/här finns all info du behöver Citera
akutmottagning Postat 29 mars 2014 Postat 29 mars 2014 Du bör hålla yngelen i grönvatten med bra densitet på rotiferna så dom förökar sig i tanken där yngelena finns så dom har tillgång till mat 24/7 så behöver du inte fylla på flera gånger om dagen Citera
Lunka Postat 30 mars 2014 Författare Postat 30 mars 2014 Mailade till micromarine med frågor så jag kan ju svara mig själv ifall fler är intresserade,Rotifier går att hålla liv i väldigt länge om man matar med "grönvatten" Och grönvatten är phytoplankton som man antingen odlar själv eller köper död koncentrerad,Och odlar man phytoplankton så är det genom ljus, koldioxid och näring ( fotosyntes ) Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 30 mars 2014 Postat 30 mars 2014 Ljus är det du behöver, näring spiller du någon droppe när du gör annat behov och koldioxid tar du lite (några ml) kolsyrat vatten från sodastreamern varje dag. Har hängt ut två flaskor på balkongen nu (eftermiddagssol) - får se hur det går. Kommer att bygga en odlingsbänk senare.MVH Lasse Citera
Lunka Postat 2 april 2014 Författare Postat 2 april 2014 Tackar för svaren. Skall testas. Har nu beställt rotifer och phytoSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.