Gå till innehåll

belysning till 200x60x60


EmilPersson1983

Rekommenderade inlägg

Sitter och letar belysning till mitt kommande 720bygge.

Men har inte riktigt koll på allt roligt som finns.

Inriktning i karet kommer vara bra blandning av fisk lps sps och anemoner.

Skulle vilja ha en belysning som är hyfsat energisnål men ändå kraftig nog.

Har funderat på 3st maxspect Razor 160watt 16000kelvin

Är de något att satsa på eller finns något annat som är mer prisvärt?

Mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle föreslå att du baserar det på T5 eller T5/LED-hybrid om du vill sätta SPS i fokus. Undvik LED-ramper som bygger på stor andel vita LED.

Karet är ju rätt långt. En kul lösning skulle kunna vara en ATI hybrid 8x54w T5/3x75w LED som flankeras av en 4x24w T5 på tvären på varje sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle personligen valt en Pacific Sun Hyperion Metis (eller Pandora) S 4x145W. Det blir dessutom billigare än 3st razor.

Nästan kort för 200 cm... En av mackdelarna med dessa centrerade LED-ramper är ju självskuggning av koraller, det får man ännu värre om rampen är för kort.

Med en pandora löser man det delvis, men den skulle behöva flankeras, alternativt kör man på två hybrider baserade på 39w-rör, det torde bli ungefär samma kostnad som det jag först föreslog.

Jag är vidare inte helt imponerd över Pacific Sun. SMT-teknologin är rätt, men det är att rappel att hålla på med deras prylar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle föreslå att du baserar det på T5 eller T5/LED-hybrid om du vill sätta SPS i fokus. Undvik LED-ramper som bygger på stor andel vita LED.

Karet är ju rätt långt. En kul lösning skulle kunna vara en ATI hybrid 8x54w T5/3x75w LED som flankeras av en 4x24w T5 på tvären på varje sida.

Ja en hybrid mellan t5 och led hade ju varit trevligt. Får kolla på de :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan kort för 200 cm... En av mackdelarna med dessa centrerade LED-ramper är ju självskuggning av koraller, det får man ännu värre om rampen är för kort.

Med en pandora löser man det delvis, men den skulle behöva flankeras, alternativt kör man på två hybrider baserade på 39w-rör, det torde bli ungefär samma kostnad som det jag först föreslog.

Jag är vidare inte helt imponerd över Pacific Sun. SMT-teknologin är rätt, men det är att rappel att hålla på med deras prylar...

Den är byggd för ett 200cm långt kar, har svårt att se varför den skulle vara för kort?

  • Metis Hyperion S 4x145W - cover area up to 225x70x70cm

Jag har kört pacific sun i drygt ett år och har aldrig haft problem med dem, funkar klockrent. Men det är personliga åsikter från båda håll, får skaffa sig en egen uppfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är byggd för ett 200cm långt kar, har svårt att se varför den skulle vara för kort?

  • Metis Hyperion S 4x145W - cover area up to 225x70x70cm

Jag har kört pacific sun i drygt ett år och har aldrig haft problem med dem, funkar klockrent. Men det är personliga åsikter från båda håll, får skaffa sig en egen uppfattning.

Problemet är som sagt självskuggning - men det är naturligtvis värst med Acroporor. Men har man en misstanke om att ma. Vill ha Acroporor så bör man nog överväga det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mina ögon två alt, antingen pacific sun Pandora S eller en ati hybrid.

Två belysningar jag satsar på, pacific sun Pandora S 2x75 4x39w till mitt 100x60x50 med tanken på insikt framifrån och två sidor, därav sladden mitt på baksidan av rampen, inte som på ati:s där sladden går på sidan av rampen, men den passar bättre till mitt nya på 125x65x55 där två långsidor och en kortsida blir synligt, och där kommer jag att satsa på en 3x75 4x54 för helheten, skulle säkert klara mig på en 2x75 4x39w men tror den första blir snyggare rent visuellt!

Jag har kört ca 4 månader med min Pandora S och ser en bra tillväxt, både på lps och sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är ju om man verkligen har behov att fylla ut precis hela ytan med t5, 16st t5 rör att byta ger en ansenlig driftskostnad förutom den maffiga inköpskostnaden....

Finns ju både ati och PS med 4st ledpaneler (ps både 75w och 145w, ati 4st 75w) och 4x80w t5 också, jag tror det räcker utmärkt med 4st t5or och har svårt att se att självskuggning verkligen skulle vara ett så stort problem att dessa behöver kompletteras med mer belysning för ett vanligt 720. Ati har ju dessutom 4x75w+ 8x80w t5......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är ju om man verkligen har behov att fylla ut precis hela ytan med t5, 16st t5 rör att byta ger en ansenlig driftskostnad förutom den maffiga inköpskostnaden....

Finns ju både ati och PS med 4st ledpaneler (ps både 75w och 145w, ati 4st 75w) och 4x80w t5 också, jag tror det räcker utmärkt med 4st t5or och har svårt att se att självskuggning verkligen skulle vara ett så stort problem att dessa behöver kompletteras med mer belysning för ett vanligt 720. Ati har ju dessutom 4x75w+ 8x80w t5......

4x75 LED + 4x80 T5 räcker nog effektmässigt och hjälper upp självskuggningen betydligt på sidorna. Man får 25 cm på vardera sida som bara får ljusinfall snett uppofrån, men man får låta bli att placera acroporor där ute helt enkelt :)

Kampanj på denna hos drakfisken just nu dessutom, så med momseffekten på ett ebay-köp så är det samma pengar som för tre razors...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...