Gå till innehåll

Vita prickar på min acanthastrea


Rekommenderade inlägg

Min röda acanthastrea mår inte bra. Den brukar vara stor och fin men under de senaste dagarna har den varit ihopdragen och inte haft ute sina tentakler.

Jag har upptäckt vita prickar på den, petar man på dem så ser det ut som små vita maskar men de rör inte på sig så det skulle egentligen kunna vara trasiga tentakler. Dock känns det som någon form av parasit.

Mina andra acanthastreor mår bra. Någon som har varit med om något liknande eller ver vad det kan vara? Jag har försökt ta bilder men det är svårt att få dem bra.e6e6u8av.jpgzynesybu.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av johnsson_82
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen fisk i karet. Däremot satte jag i 3 st "sexy shrimps" (Thor amboinensus). Upplever att problemen med min acan kom ungefär samtidigt som jag släppte i räkorna. Är det så att det är dom som käkar av den?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sexy shrimps kan picka på Acans, de är inte helt revsäkra om de inte hålls mätta. Kan också vara något som bränner eller stör korallen, eller om värdena inte är rätta, ibland är acans ihopdragna någon dag eller två. Men om du ser typ vita inälvor(maskar) så tyder det på att något stressar korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag ska testa att flytta den. Den sitter väldigt nära mina zoanthus. Det har den alltid gjort men det är möjligt att zoanthusen har brett ut sig något och nu bränner min acan.

Förmodligen är det räkorna som är bovarna eftersom problemen började när jag satte i dom. Får kanske göra mig av med räkorna igen, eller prova att mata dem liter oftare och se om problemen försvinner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär gör vissa av mina acans med jämna mellanrum. Vissa oftare än andra. När de är sådär ihopdragna så brukar även jag se små vita "saker" på polyperna.

Jag har gått i tankarna att fråga varför men de återgår alltid till att må bra.

Personligen tror jag att mina acropora skulle reagera tidigare än acanthastreorna på dåligt värden så det har jag aldrig trott det kan vara. Ingenting provsmakar mina heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...