Gå till innehåll

En riktig lågbudget DIY-biopelletsreaktor


ola sjödin

Rekommenderade inlägg

Jag mixtrade lite med att knåpa ihop en egen biopelletsreaktor. Min tanke var att det kändes hutlöst dyrt med de som finns i handeln. Konstruktionen är ju egentligen oerhört enkel. En behållare med rundade hörn dit man leder vatten så att mediet hålls svävande + att returvattnet kan lämnas av i närheten av skummaren.

Jag använder ett möbelkar och mitt fall har jag väldigt trångt i filterutrymmet. Jag kör sumplöst med ett filterhörn tillverkad av BTN slimline. Som vatteninsläpp har jag limmat gamla skivor av Sacem bottenfilter som jag tyckte gav lagom smalt raster. Det mesta av filterhörnet tas upp av min skummare så de behållare jag tänkte bygga reaktorn av fick helt enkelt inte plats. Därav valet av PET-flaskan. Övrigt var bara sådant som låg och skräpade i akvariehyllorna på vinden. (Det är läskigt vad mycket man samlat på sig efter 34 år som akvarist :))

Jag skall senare byta ut pumpen mot en som ger lite kraftigare rörelse. Returvattenshålen jag borrade i flaskan är vridna så att de mynnar direkt under skummaren. I övrigt tror jag nog att det kan fungera ett tag med denna konstruktion. Givetvis är de som finns i handeln bättre, på förmodligen alla mätbara sätt, fast nog borde även detta fungera eller har jag missat något?

Se filmen här:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...