Gå till innehåll

150 vs 250 Mh


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

Då var det dags att skaffa lite bättre belysning, har idag två t8 över mitt 240L 120L 40B 50H.

Efter att ha kört med detta i snart två månader sedan uppstart hade det varit roligt med lite fler grejer i burken, och nu står jag o svajar mellan 2+150W eller 2+250W, efter att ha läst det mesta som finns här på guiden om belysning, har jag fortfarande inte bestämt mig.

Jag vill ju att mina kommande stenkoraller ska växa och trivas och 2+250w verkar fixa det bra med 14000k

men så kommer elräkningen och då är det väldigt lätt att hålla sig för skratt, och sen värmer det troligen bra också.

eftersom karet bara är 50 djupt och korallerna kommer vara max 30cm från ytan tror jag att jag klarar mig med 2+150

men jag har bara hittat bilder på hur det ser ut med olika kelvin på olika 250w lampor tror det var R.shimek som gjorde jämförelsen

har inte sett några bilder på hur det ser ut med en 20000k mot en 14000k 150w, för såvitt jag förstått så för att få

samma ljus som med säg en 250w 10000k så är motsvarigheten en 150w 14000k

Så.... det jag skulle vilja ha lite feedback på är om någon sitter med tips med några bilder på olika kelvintal på 150wlampor? eller någon som gått över från 150w till 250w och att det skulle öka välmåendet på korallerna så mycket att jag helt enkelt inte kan avstå från 250 trots den extra värmen och runt 300kr i månaden mer jämfört med 150.

Och om någon vet hur mycket mer ljus i % eller lumen eller så en 250w ger mot en 150w? har inte hittat några jämförelser.

Det blir troligen coralvue lampor oavsett vilken watt det blir efter att ha sett J.svärds kar här på guiden jättefin färgåtergivning.

Tack på förhand alla här som hjälpt mig att starta igång hade inte gått så här smärtfritt utan era inlägg som jag läst igenom in på småtimmarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden mellan 2st 250w & 2st 150w med 8 timmars brinntid är ca 48Kw per månad så att det kostar 300:- mer ström stämmer inte. Man kan ofta räkna att en Watt ger ca 100 lumen i medeltal allt har med olika färgtemperaturer att göra, Desto mer kelvin desto mindre ljusutbyte får man. Vad det gäller värmen så tror jag inte att du kommer att få några problem. Jag har 3x400w och kör ingen kylning och inga fläktar nu men på sommaren varma dagar så får jag nog använda ett par fläktar mot ytan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

lamporan till 150 kostar ju lika mycket som till 250w. jag skulle helt klart köpt de billigaste armaturerna och satsat på 250w.

jula hr billig armatur. man sparar ca 1000-2000 kr på att köpa en sådan jämfört med en akvariearmatur. där kan man spara rikligt med pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48kw.. ja ibland går ju hissen inte hela vägen upp :smiley9: hade räknat på vad doppvärmaren drog om den var på hela tiden och räknade då för 24h

gjorde samma med Mh:n..... så kan det gå.. tack för rättelsen iallafall.

Då blir det 250w, för det var en av de två största orsakerna jag tänkte på med elräkningen då jag har hög elräkning som det är ville jag inte öka på den direkt :)

ska lägga upp lite bilder senare på hösten när mh:n kommit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...