hippo Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 jag undrar hur ni gör för att få bort surheten ur vattnet som blir av svavlet i filtret? har ni något mer filter direkt efter nitratfiltret ?eller har ni kalksand eller snäckskal eller något annat liknande i botten av nitratfiltret?jag har hört att vattnet som kommer ut ur filtret ligger på PH 4.någon som kan ge mig lite klarhet i detta? Citera
sedde Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Mitt PH ligger på 4,5 efter filtret sedan rinner det igenom en behållare med calciumcarbonat och stiger till PH 7,5 men jag har ett stabilt PH värde i karet ca 8,4 så det påverker nog inte så mycke på värdet i mitt kar i alla fall. Citera
Lejonkungen Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Det är väl nitratfiltren med svavelkulor som har detta problem. Jag har ett Deltecfilter som kräver tillförsel av etanol eller metanol. Citera
hippo Postat 26 september 2005 Författare Postat 26 september 2005 ok.har man inte svavelkulor i deltecs filter?? Citera
Lejonkungen Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 De (Deltec) som jag sett och själv har, består av skumplast som substrat och så matar man med metanol (i huvudsak). Schuran kan man få med svavelkulor eller sinterglas som substrat. Till sinterglaset skall man mata med etanol.Med alkoholfiltren får man inte svavelsyra som biprodukt samt att pH inte sjunker lika mycket. Nackdelen är väl att alkohol måste tillföras kontinuerligt.En länk till alkohol-nitratfilter: http://www.lars-sebralla.de/wodkafilter.html Citera
Lejonkungen Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Jag får det inte att fungera med att kopiera från artikeln och klistra in här. Men här är länken till hela artikeln: http://www.advancedaquarist.com/issues/august2003/chem.htm Svavelkulor sänker som sagt pH alkohol höjer pH (och ger inga biprodukter, bara kvävgas och kolsyra). Citera
TedA Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Deltec har både nitrat filter med svavelkulor och den biologiska varianten (dvs, den med alkohol)// Ted Citera
Connaissancen Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 eller har ni kalksand eller snäckskal eller något annat liknande i botten av nitratfiltret?Du kan låta det droppa genom en liten behållare med små kalksten/grus. Inte för smått bara, då geggar de ihop med tiden. Citera
hippo Postat 26 september 2005 Författare Postat 26 september 2005 ok ,ja de borde ju både höja ph och kh ....eller?? Citera
Connaissancen Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Det höjer ph:t lite men det höjer inte kh:t.Där får du ta till kh-buffer. Här finns allt mellan TropicMarin's TrippleBuffer (bra för mer än kh) till ICA's bikarbonat...Kolla inläggen! Citera
hippo Postat 26 september 2005 Författare Postat 26 september 2005 skickade i 20ml santa maria bikarbonat (40 g löst ien halvliter vatten) idag.hoppas allt går bra Citera
hippo Postat 22 november 2005 Författare Postat 22 november 2005 Jag får det inte att fungera med att kopiera från artikeln och klistra in här. Men här är länken till hela artikeln: http://www.advancedaquarist.com/issues/august2003/chem.htm Svavelkulor sänker som sagt pH alkohol höjer pH (och ger inga biprodukter, bara kvävgas och kolsyra).vad använder du för alkohol?? vodka?? Citera
Lejonkungen Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Jag kör med Deltecs orginallösning. Metanol till största delen. Skulle helst köra med etanol men vet inte vilken koncentration som det skall vara. Man häller i alkohollösningen i en semipermeabel påse och får byta innehållet efter 6 - 8 veckor. Har spånat lite på att köra med vodka, doserpump och redoxstyrning. Men man är ju lite lat så jag vet inte riktigt vart man skall placera det projektet i "att göra" listan. Citera
B. Conspicillum Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Koncentrationen borde väl gå att ta reda på med en alkoholprovare? Om du har tillgång till en :-) inte särskilt dyr annars.. Citera
hippo Postat 23 november 2005 Författare Postat 23 november 2005 kan man inte hälla i en snaps om dan i sumpen??har för mig att jag sett någon tysk som kör med röd smirnoff. Citera
Lejonkungen Postat 24 november 2005 Postat 24 november 2005 Koncentrationen borde väl gå att ta reda på med en alkoholprovare? Om du har tillgång till en :-) inte särskilt dyr annars..Vet inte om de där som man kan kolla etanol med (typ saltvattensmätare)också funkar på metanol (samma skala). Troligen bara att räkna om lite. Men som sagt. Det ligger inte högst upp på listan. Metanol och etanol kanske diffunderar ut olika ur påsen också . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.