Gå till innehåll

ni med nitratfilter


hippo

Rekommenderade inlägg

jag undrar hur ni gör för att få bort surheten ur vattnet som blir av svavlet i filtret?

har ni något mer filter direkt efter nitratfiltret ?

eller har ni kalksand eller snäckskal eller något annat liknande i botten av nitratfiltret?

jag har hört att vattnet som kommer ut ur filtret ligger på PH 4.

någon som kan ge mig lite klarhet i detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De (Deltec) som jag sett och själv har, består av skumplast som substrat och så matar man med metanol (i huvudsak). Schuran kan man få med svavelkulor eller sinterglas som substrat. Till sinterglaset skall man mata med etanol.

Med alkoholfiltren får man inte svavelsyra som biprodukt samt att pH inte sjunker lika mycket. Nackdelen är väl att alkohol måste tillföras kontinuerligt.

En länk till alkohol-nitratfilter: http://www.lars-sebralla.de/wodkafilter.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag kör med Deltecs orginallösning. Metanol till största delen. Skulle helst köra med etanol men vet inte vilken koncentration som det skall vara. Man häller i alkohollösningen i en semipermeabel påse och får byta innehållet efter 6 - 8 veckor. Har spånat lite på att köra med vodka, doserpump och redoxstyrning. Men man är ju lite lat så jag vet inte riktigt vart man skall placera det projektet i "att göra" listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koncentrationen borde väl gå att ta reda på med en alkoholprovare? Om du har tillgång till en :-) inte särskilt dyr annars..

Vet inte om de där som man kan kolla etanol med (typ saltvattensmätare)också funkar på metanol (samma skala). Troligen bara att räkna om lite. Men som sagt. Det ligger inte högst upp på listan. Metanol och etanol kanske diffunderar ut olika ur påsen också :smiley24: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...