Gå till innehåll

dags att börja uppgradera kar igen. behöver lite tips och hjälp


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Mitt juwel lido 200 har blivit alldeles för trångt.

Nu ska jag bygga mig ett större och behöver lite tips och hjälp av er.

Bänken jag har tänk använda mig av är akvastabil mark II i vit som är 130 cm lång 50 bred och 79 cm hög

måtten på karet jag hade tänkt mig är 130 långt 50 djup och 60 hög som borde bli ca 390 liter.

därför jag väljer dessa mått är för att det ska vara placerat i hemmet där jag och min sambo är överrens.

Tekniken:

Har tänkt mig är att flytta över min pacific sun Triton r2 175 Watt och köpa mig en till likadan och köra dubbla.

Ska göra mina 2 st vortechpumpar mp 10 och se om det räcker i annat fall skaffa en till pump.

sen har jag eheims största uvc som i dagsläget sitter på ett ytterfilter.

Sen kör jag fast lite angående sump och skummare funderar lite på invändig sump då jag känner mig lite skraj att bygga en

sump då jag aldrig gjort det. Har varit inne på köpa ett red sea 500 bara därför men tycker dom priserna är lite i överkant vad jag

tänkte mig då jag mitt i allt vill ha ännu större den dagen det blir husköp.

så min fråga är hur bygger man en sump invändigt för att den ska fungera som bäst ? med ytavrinning och vill ha skummare och all annan

teknik där bak.

hade tänkt dela av ett hörn i mörkt glas eller akryl och ha en ytavrinningskam högst upp sen en returpump som trycker ut vattnet från sumpen.

hoppas på lite hjälp att planera detta bygge

Mvh Matthias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett kar på 400 liter så vill man ha en hyfsat kompetent skummare. Då blir de ofta rätt stora och skrymmande.

Med ett djup på 50cm så kommer du att tappa mycket volym i karet.

Jag skulle helt klart borrat och kört en utvändig sump.

Startadd mitt första kar på 180 liter för drygt ett år sedan och startar i helgen mitt nya på 490 liter, tvekade inte en sekund på att köra sump denna gång. Tystare teknik, större möjligheter, visuellt snyggare m.m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser just att du bor längre norrut än mig...

Men borrning av kar kan säkert en glasfirma i Luleå fixa om man ber om det.

Sump, tja. Designen kan du säkert få hjälp med från forumet och sen kan säkert Majornas glas göra en & skicka.

De verkade väldigt serviceinriktade när jag kontaktade dom och hade bra priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...