Gå till innehåll

Pacific sun


msen

Rekommenderade inlägg

Tänkte be om lite tips inför inköp av ny belysning. Jag har spanat runt lite och tror nog att en Pacific sun är det som passar mitt akvarium bäst. Måtten är LBH 150x61x64 (välvd ruta och 450 liter). Det har två svarta stag som är 6 cm breda och sitter 35 cm från kortsidorna och skymmer ljuset en del.

Då undrar jag vilken Pacific sun jag bör ha med dessa mått. Jag vill inte spara på ljuset utan ha mycket bra ljus från början. Jag vill även ha månljus och många inställningsmöjligheter och tekniskt blippblopp med datorn. Tyst ljus är också bra. Vill inte ha skuggiga partier etc. Så vad säger ni? Till att börja med tittar vi inte på priset utan endast tekniken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt placerade stag... Det är alltaå ett mitthål som är större än sidohålen? Isåfll låter det som att du bör gå på en med fyra led-paneler så att du siktar i hålen.

Hur har du kommit fram till att du ska ha Pacific Sun? Om det nu är helt spikat skulle jag gå på en Pandora S 4x75 till det karet med T5orna 2x ATI Blue Plus och 2x Coral Plus - då har du en grym belysning som täcker ända ut i kanterna ordentligt.

Om pengarna är viktiga så finns det alternativ som är minst lika bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har från kortsidan räknat 35 cm lucka - 6 cm stag - 68 cm lucka - 6 cm stag - 35 cm lucka.

Det är standardmåtten på Juwel vision.

Anledningen till att jag kommit fram till Pacific sun är att det verkar som de är de enda som kombinerar led med lysrör vilket borde passa när man ha två stora stag på karet som skymmer ljuset samtidigt som de har rolig teknik med många inställningar som ger möjligheter till vackert ljus.

Sen var det då det här med namnen på Pacifics lysramper som jag tycker är förvillande lika. Vad är skillnaderna på hyperion, r2, s, pandora etc? Vilka är nyast? Vilka är kraftigast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ som också verkar bra är den nya Pacific Sun Diuna T5. Jag vill ha bra månljus då jag gillar att kolla nattlivet i akvariet. Jag vill också kunna ha de flesta koraller, även Sps. Räcker då 10x54w till ett akvarium med mina mått. Jag tycker inte att det är så snyggt med en ramp som är längre än akvariet vilket blir fallet med en 10x80 w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är jag sjukt sugen på en Pacific Sun Hyperion S 3x145w. Den berkar vara ett perfekt val till mitt akvarium. Hänger man dessa i taket eller lägger dem direkt på akvariet?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två yttersta klistren kommer nog klockrent mitt över stagen isåfall.

Jag tänker ljus efter tre pronciper:

- minimera mänden ljus från vita led

- få ljusinfall från så stor yta som möjligt

- minst 50% av effekten från T5

Pandora S4x75 + 4x80 uppfyller detta likväl som ATIs hybrid 4x75 med antingen. Fyra eller ptta T5-rör.

För ditt kar är det nog i överkant med 8 T5or. Rekomenderar att du läser på om dessa båda ramper och ser vad som känns bäst för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske att Diuna t5 blir bäst ändå med tanke på stagen. Det känns ju väldigt obra om ett ledkluster hamnar helt eller halvt över ett 6 cm stag. Jag hittar inte någonstans måtten på hur klustren sitter på rampen om de parerar stagen eller ej. Jag få väl ringa Drakfisken och kolla om de vet. De säljer i alla fall lite olika modeller av Pacific sun.

Jag ska fortsätta att läsa om de olika ramperna även om jag redan gjort det så att det snurrar i huvudet på mig :) Skönt att få lite input ändå utifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två yttersta klistren kommer nog klockrent mitt över stagen isåfall.

Jag tänker ljus efter tre pronciper:

- minimera mänden ljus från vita led

- få ljusinfall från så stor yta som möjligt

- minst 50% av effekten från T5

Pandora S4x75 + 4x80 uppfyller detta likväl som ATIs hybrid 4x75 med antingen. Fyra eller ptta T5-rör.

För ditt kar är det nog i överkant med 8 T5or. Rekomenderar att du läser på om dessa båda ramper och ser vad som känns bäst för dig.

Ps med 80w t5 är. 180cm....... Sedan är inte 145w clustret med 3st 145w 3st utan 6 st utspridda om jag inte har fattat fel.

Jag skulle köra på 3 st 145w och 4 st 54w t5 Pandora hyperion S

Som Manne beskriver här de lagt till darkmoon och man kan då ha ner till 0,1%

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps med 80w t5 är. 180cm....... Sedan är inte 145w clustret med 3st 145w 3st utan 6 st utspridda om jag inte har fattat fel.

Åhå, är den så lång? Varför då?

Jo 145W S-modell är med dubbla 75w-kluster - sen hur se får 2x45 att bli 145 är jag fundersam över.

Jamen då passar ju en ATI fyraklusters hybrid med 80w isåfall bättre i detta fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps med 80w t5 är. 180cm....... Sedan är inte 145w clustret med 3st 145w 3st utan 6 st utspridda om jag inte har fattat fel.

Jag skulle köra på 3 st 145w och 4 st 54w t5 Pandora hyperion S

Som Manne beskriver här de lagt till darkmoon och man kan då ha ner till 0,1%

Om den är uppbyggd på ett sådant sätt är det ju självklart en sådan jag ska ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps med 80w t5 är. 180cm....... Sedan är inte 145w clustret med 3st 145w 3st utan 6 st utspridda om jag inte har fattat fel.

Jag skulle köra på 3 st 145w och 4 st 54w t5 Pandora hyperion S

Som Manne beskriver här de lagt till darkmoon och man kan då ha ner till 0,1%

165 är den enligt Ps hemsida. ATI är 148 eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

165 är den enligt Ps hemsida. ATI är 148 eller så.

Den med 80W T5 är 165cm (gjord för 2m kar) som du säger, men den med 6 kluster på drygt 70W styck är 125cm (3x145W) och borde fungera utmärkt.

Har inte ens startat mina T5-rör än och jag har ljus precis överallt i mitt 100x70x70 med fyra kluster (2x145W modellen).

Spridningen är grym på dessa kluster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet mycket väl vad du tycker efter otaliga ljustrådar ;)

Rören ska slås på framöver, annars hade jag inte köpt hybridmodellen.

Var däremot inte beredd på hur bra täckning jag skulle få med enbart klustrena.

Som sagt, 3x145W modellen lär ju fungera fin fint för ett 150cm långt kar. Finns ingen anledning att gå på 75W modellen då det inte skiljer allt för mycket i pris och istället så behöver man inte köra LED-klustrena på så många %. Går svalare och bör hålla längre. Sen har man mer att köra med om behovet skulle finnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag som var rädd att jag var otydlig... :)

Oron här

Är egentligen inte täckningen, även om jag tycker att det är i mesta laget med en Hyperion treklusters på ett 150-kar. Nej det är ju det lilla kruxet att det antagligen sitter stag under två av klustren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...