Gå till innehåll

Första saltvattenakvarium


Kattmat

Rekommenderade inlägg

Halloj.

Jag har just nu ett litet 40 liters sötvattenakvarium. Nu i veckan ska jag inhandla ett

300 liters, och jag funderar på om jag ska ha ett nytt sötvattenakvarium, eller om jag

istället ska inrätta ett saltvattenakvarium.

Dock så vet jag inte så mycket om detta, så all information kan ju vara kul att veta.

Vad behöver man, vad kostar saker, vad kostar rev, hur länge måste det vara innan

man lägger i fiskar, vad för fiskar, priser, hur ska man ta hand om det osv osv.

All hjälp välkomnas!

Stort tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv började inte för länge sedan, har också haft en liten sötvatten kar. Mitt råd är, som jag själv fick, är att läsa mycket här på forumet och andra saiter och böcker. Kostandsmässigt är det betydligt dyrare med salt men mycket roligare. Lycka till

Vad betyder "betydligt dyrare" ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag bott närmare huvudstaden så hade ja gslagit till på följande om jag inte haft ett Percula 90 redan:

http://www.blocket.se/view/5986126.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

"akvarium Percula 120 Akvarium 450 Liter svart möbel med öppningsbar dörr för all akvarieutrustning.Inga synliga sladdar allt snyggt undangömt i akvariet.

Skummare Aqua Medic ,luftpump, 2 x-tra pumpar

1st klarkammare+Biobollarfilter+filter

Mått- 122 x 66,5 x 66 cm

med Metall Hallogen, aqualine10000 13000K med upphängnings anordning. (Obs ! lampor bör bytas) ej aquastarlight ,

Pris 5000 kronor kan disk.vid snabb affär"

Det är en bra början och dessutom ett "riktigt saltkar" med rätt utrustning för ett bra pris till en nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag bott närmare huvudstaden så hade ja gslagit till på följande om jag inte haft ett Percula 90 redan:

http://www.blocket.se/view/5986126.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

"akvarium Percula 120 Akvarium 450 Liter svart möbel med öppningsbar dörr för all akvarieutrustning.Inga synliga sladdar allt snyggt undangömt i akvariet.

Skummare Aqua Medic ,luftpump, 2 x-tra pumpar

1st klarkammare+Biobollarfilter+filter

Mått- 122 x 66,5 x 66 cm

med Metall Hallogen, aqualine10000 13000K med upphängnings anordning. (Obs ! lampor bör bytas) ej aquastarlight ,

Pris 5000 kronor kan disk.vid snabb affär"

Det är en bra början och dessutom ett "riktigt saltkar" med rätt utrustning för ett bra pris till en nybörjare.

bara det att jag redan har ett 300 liters akvarium. Och att få ett komplett färdigt set känns

fuskigt, och inte alls lika utmanande och roligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...