Gå till innehåll

Brown jelly disease


freddi36

Rekommenderade inlägg

Vilket jädra mög...

Se här vad BJD är kapabel till på under 10timmar. I morse såg den jättefin ut som vanligt, när jag kom hem var den helt täckt med brunt slem. Spolade av den och satte tillbaka den enbart pga att det var min första Stenkorall och för mig är den väldigt speciell.. Haft den länge och fraggat den många gånger så den hade egentligen varit en riktig bamse nu.

8y7yjunu.jpg

Är extremt rädd att någon av mina andra fyra kvarstående euphyllia ska få BJD nu..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte i en scolymia i helgen, det är allt nytt som liknar euphyllia. Två pepparmint räkor också ungefär samtidigt. En maximini och några knappar kom i ett par veckor sen.

Två eremiter också för ett par veckor sen.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juste, förlorade två huvuden till BJD ett par veckor sen, men det gick riktigt långsamt. Tog minst en vecka innan dom var döda.

Förstår att det är därför denna fått BJD, eftersom den andra hade det, men då är frågan istället, var fick den det ifrån? Hade inte satt i något nytt på länge förutom det jag skrev.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns teorier om att det är en ciliat som orsakar sjukdomen - jag har i bland fått utbrott när jag köpt in nyinkomna exemplar. Får jag utbrott numera så suger jag rent det bruna så mycket som möjligt - är det en "grenbildande" variant så bryter jag av infekterade grenar. Jag kör också ozon tills utbrottet lagt sig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rensade av slemmet i färskvatten och satte tillbaka den.

Hjälper det att doppa den i jod/lugols tro? Har tyvärr inte ozon.

Som du ser på bilden är alla huvud drabbade. De som inte redan är helt döda har haft BJD på sig så vet inte om det är lönt att försöka klippa i den täta klumpen med huvuden?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...