freddi36 Postat 24 april 2014 Postat 24 april 2014 Vilket jädra mög...Se här vad BJD är kapabel till på under 10timmar. I morse såg den jättefin ut som vanligt, när jag kom hem var den helt täckt med brunt slem. Spolade av den och satte tillbaka den enbart pga att det var min första Stenkorall och för mig är den väldigt speciell.. Haft den länge och fraggat den många gånger så den hade egentligen varit en riktig bamse nu. Är extremt rädd att någon av mina andra fyra kvarstående euphyllia ska få BJD nu.. Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
impajimpa Postat 24 april 2014 Postat 24 april 2014 Jobbigt när det händer. Hoppas det stannar där. Citera
freddi36 Postat 24 april 2014 Författare Postat 24 april 2014 Mest irriterande att man inte vet varför.. Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
Lasse Postat 24 april 2014 Postat 24 april 2014 Har du fört in någon annan Euphyllia nyligen eller någon liknande LPS?MVH Lasse Citera
freddi36 Postat 24 april 2014 Författare Postat 24 april 2014 Satte i en scolymia i helgen, det är allt nytt som liknar euphyllia. Två pepparmint räkor också ungefär samtidigt. En maximini och några knappar kom i ett par veckor sen. Två eremiter också för ett par veckor sen.Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
freddi36 Postat 24 april 2014 Författare Postat 24 april 2014 Juste, förlorade två huvuden till BJD ett par veckor sen, men det gick riktigt långsamt. Tog minst en vecka innan dom var döda. Förstår att det är därför denna fått BJD, eftersom den andra hade det, men då är frågan istället, var fick den det ifrån? Hade inte satt i något nytt på länge förutom det jag skrev.Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
Lasse Postat 24 april 2014 Postat 24 april 2014 Det finns teorier om att det är en ciliat som orsakar sjukdomen - jag har i bland fått utbrott när jag köpt in nyinkomna exemplar. Får jag utbrott numera så suger jag rent det bruna så mycket som möjligt - är det en "grenbildande" variant så bryter jag av infekterade grenar. Jag kör också ozon tills utbrottet lagt sig.MVH Lasse Citera
freddi36 Postat 24 april 2014 Författare Postat 24 april 2014 Jag rensade av slemmet i färskvatten och satte tillbaka den.Hjälper det att doppa den i jod/lugols tro? Har tyvärr inte ozon.Som du ser på bilden är alla huvud drabbade. De som inte redan är helt döda har haft BJD på sig så vet inte om det är lönt att försöka klippa i den täta klumpen med huvuden?Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
Lasse Postat 24 april 2014 Postat 24 april 2014 Kasta - annars kan det drabba de andra. Jag har stoppat det en gång på en Hammer (inga grenar - mer en "skreva") med hjälp av att suga så fort det gick och spruta lite väteperoxid i det mest angripna partiet.MVH Lasse Citera
freddi36 Postat 24 april 2014 Författare Postat 24 april 2014 Då gör jag det.. Trist Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 24 april 2014 Postat 24 april 2014 Hos oss kan det komma ibland efter att jag rört runt i sanden och akvariet blivit grumligt. Har inget botemedel, men brukar dra upp ozonet och det är inte så många polyper som drabbas per gång. / David Citera
freddi36 Postat 24 april 2014 Författare Postat 24 april 2014 Har inte rört i sanden på ett tag, så konstigt isåfall om det skulle vara därför. Den åker ut nu iallafall så får jag hoppas de andra fyra klarar sig! Som tur var det "bara" den näst största.. Citera
freddi36 Postat 24 april 2014 Författare Postat 24 april 2014 Tog upp det, sköljde av det och la ut det på tork. Tycker det är häftigt att se skelettet och strukturen på det så sparar de skelett från koraller jag misslyckats med Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
hagbard Postat 25 april 2014 Postat 25 april 2014 Tråkigt..funderade på om du råkat ut för samma sorts peppermints som mikoto och som gillade eyphyllia https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60812-F%F6rlorad-kampkorallen kanske försvarar sig med slem alt. den slemmar när den faller sönder?dvs det är inte brown jelly utan angrepp från räkorna Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.